نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 14 آذر 1398 - Thu, 5 Dec 2019
زیارت دارای ظاهر و باطنی بوده و همچون عبادات دیگر، دارای یک سلسله ارکان اساسی بوده که درجات بهره مندی زائر از فیوضات این عبادت ، به میزان توجه وی به این ارکان بستگی دارد. رکن اول قصد امام است به این معنا که زیارت با توجه به ولی خدا آغاز می شود که در واقع همان قصد خداست
یک نکته این است که گشوده شدن این سطح از زیارت الامام یک اذن و تصرفی می خواهد. به نظر می آید امام هادی ارواحناه فداه یک چنین تصرفی را در دوران امامت خودشان کردند که باب یک مقامی از مقامات زیارت را به روی مومنین برای همیشه باز کردند؛ که در زیارت جامعه کبیره و در زیارت جامعه ائمه مومنین تجلی می کند.
در روایت دیگری در جواب به ابوحنیفه وقتی پرسید که نعیم چیست؛ امام صادق فرمودند: که نعیم ولایت ما است؛ آن چیزی که واسطه در هدایت واسطه در معرفت و بصیرت و واسطه در نجات از جهالت و رسیدن به معارف حقیقی است و همه این نعیم هر چه هست تا عالم آخرت همین است و چیزی غیر از این نیست؛ نعمت حقیقی که به انسان می ...
برای رسیدن به این مقصد و مأنوس شدن با روایات و تعمق در آن ها حداقل باید در سه مرتبه به روایات مراجعه داشت؛ مرتبه نخست، مرتبه انس با روایات است؛ یعنی باید کثرت تلاوت همراه با توجه در کنار ادب حضور و توسل داشت. خاصیت این کثرت تلاوت و انس با روایات مانند انس با قرآن است و جهت گیری روحی را اصلاح کرده و ...
فهم روایات سه دسته است؛ یکی فهم در حد انس و فهم عمومی و گرده‌برداری از معارف اهل بیت علیهم السلام است که یک نقشه ریزی بر ذهن و یک شاکله ای از معارف ایشان در وجود آدمی شکل می گیرد؛ دسته دوم فهم تخصصی است؛ نوع سوم نیز فهم اجتهادی کلمات اهل بیت علیهم السلام است. همه این مراحل همراه با ادب درایت است؛ د ...
یکی از خلأهای پژوهشی و آموزشی در حوزه های علمیه، فقدان مواجهه ناب و استفاده مستقیم حوزه از معارف اهل بیت علیهم السلام است. ممکن است کسی ده ها سال در حوزه تحصیل کند ولی حتی یک بار هم مجامع روایی اولیه مانند کتاب کافی يا کتب شيخ صدوق را مطالعه نکرده باشد یا حتی با نام آن ها هم آشنا نباشد! امروزه ای ...
می توان زیارت امام را نوعی سلوک در وادی توحید و هجرت الی الله دانست که از وادی ولایت امام و به شفاعت خود امام واقع می شود. یعنی هیچ کسی جز به شفاعت شخص امام نمی تواند ایشان را زیارت کند که در روایتی آمده است: «لا تجیئون حتی یرخصکم» یعنی شما به زیارت ما نمی آیید مگر اینکه ما شما را دعوت کنیم. جریان ...
اگر کسی اینطور به عالم نگاه کرد، به هر طرف نگاه می کند دست محبت امام علیه السلام را می بیند. به همه کائنات که نگاه می کند احساس می کند که اینها جریان محبت امام علیه السلام است. اگر کسی به این مقام رسید و اینگونه به عالم نگاه کرد، اینطور نیست که فقط وقتی به خودش می دهند لذت می برد وقتی به یک گیاهی ه ...
چرا خدای متعال ما را آورد در این دنیا با این همه درگیری و با این همه گرفتاری؟ حضرت فرمود شما اگر در آن عالم می ماندید فقط نورانیت خود را می دیدید دیگر به فقر خودتان به خدای متعال پی نمی بردید و مستکبر می شدید. آن وجود مقدسی که نور اول و آخر است و عبد مطلق هم است، ما نیستیم. ما یک ذره خدای متعال زند ...
امام امانت محفوظه خداوند است، ولایت امام امانت الهی است و امام خودش امین آن ولایت است. اصلا شاید معنی امین الله همین است، امام حامل آن امانت الهی است و امین خدا در آن امانت هم هست و این امانت از هر گونه دست بردی محفوظ است و هرکجا باشد دست شیطان به آن نمی رسد. ولایت امام امانت خداست و امانت محفوظه ا ...