نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 آذر 1399 - Wed, 25 Nov 2020
حقیقت حیات طیبه چیزی جز ایمان كه همان شعاع حقیقت امام، شعاع علم امام و شعاع ولایت امام است و بتعبیر دیگر چیزی جز حبّ الامام نیست. حب امام همان حقیقت حیات طیبه، ایمان، علم و همه چیز است. این حقیقت ایمان ما و این حب امام و ولایت امام است. اگر قلبی نورانی به حب امام شد به حیات طیبه می رسد. من خیلی اهل ...
عالم غیر از اینکه اهل عمل است و به سرچشمه وصل است؛ باید به مقام محمود امام هم راه پیدا کند، باید جلوه ای از هدایت و شفاعت امام شود و فداکاری کند، از راحت خودش بگذرد و از خواب خودش بگذرد؛ برای این که دیگران را برساند و إلاّ غیر این باشد، عالِم عامل نیست. عالم ربانی که واسطه بین امام و مردم است هم با ...
آدم باید از آنجا برود آب بردارد؛ البته باید طلب کند، دیده اید که از یک نهر عظیم، نمی شود آب برداشت و باید مکانی ایجاد شود که آدم برود از آنجا آب بردارد؛ آنجایی که می شود از خزائن علم الهی برداشت کنید امام است. امروز که روز امام صادق علیه السلام است، تصمیم بگیریم با ایشان که معلم و مستقی العلم هستند ...
مأموريتي كه امام داشت اين بود كه بيايد در مقابل اين ساختار و سازماني كه جامعه شيعه پيدا كرده كه ديگر نمي تواند محافظ و مدافع باشد، يك نظام جديدي به پا كند مبتنی بر پایه ولایت فقیه كه بتواند از جامعه شيعه در مقابل هجوم كفار كه فراگير است و مي خواهند يك تمدني بسازد که همه جهان و همه عرصه هاي حيات را ...
همينطوري كه علم نبي اكرم صلی الله علیه وآله وسلم را بايد از اهل بيت علیهم السلام را گرفت، علم اهل بيت علیهم السلام را نیز بايد از علماء رباني گرفت و تكبر هم نبايد كرد؛ يا خودمان بايد عالم رباني بشويم يا مقابل يك عالم رباني زانو بزنيم والا به جايي نمي رسيم.اين جريان عظيم كارشان اين بوده است که زحمت ...
در دوران جدید در غرب نقش دین را در فرایند های اجتماعی انکار کردند، بنابراین به طور طبیعی ساز و کارهایی هم که برای برنامه ریزی و مدیریتِ نسبت به عرصه حیات اجتماعی لازم هست، ساز و کارهایی است که هیچ ارتباطی با فرهنگ ادیان الهی ندارد؛ چون تلاش کردند که رابطة بین آن مفاهیم را قطع بکنند و به قول خودشان ...
اگر علم و معرفت در جایی وجود داشت، می ارزد انسان همه بار و بنه اش را بردارد و به آنجا برود و از آن علم و عالم و معلم الهی استفاده کند. وقتی انسان رفت و همه زندگیش را تعطیل کرد و به آن معلم الهی رسید؛ اینکه بتواند به مرحله ای برسد که علم عالم را تحمل کند تا درهای علم او به رویش باز شود، آن مرحله بعد ...
منتقدين علم ديني مي گويند که علم خصلت ايدئولوژيک ندارد و دين خصلت ايدئولوژيک دارد و به همين دليل دين نمي تواند جهاني باشد، و علم است که مي تواند محور هماهنگي جهاني و مبدأ نسخه هاي واحد و آن نسخه هاي هماهنگ براي جامعه جهاني باشد، لذا وحدت جامعه جهاني در سايه علم ممکن است نه در سايه دين. بنابراين کسا ...
باید توجه داشت که تعلیم و تبلیغ دین، باید با قول، فعل، و رعایت تمام جوانب آن همراه باشد. مبلّغ بودن کار ساده ای نیست و با صِرف صحبت و سخنرانی، کسی مبلّغ نمی شود. از اینکه رسولان الهی، تبلیغ کننده دین هستند، می فهمیم که این امر، امری بسیار عظیم می باشد. چرا که برترین افراد مبلّغ دین شده اند. این وظی ...
ما در جريان تخصص بايد مراقب باشيم كه سازمان دهي تخصص به گونه اي باشد كه بر تكامل تفقه ديني، تعبد حاكم شود، نه عقلانيت تجربي. متأسفانه گاهي جهت گيري ها تخصصي حوزه فاقد اين نكته است و اين جزء آفتهاي مهم تخصصي شدن است. اگر شما بخواهيد تخصصي كردن را آسيب شناسي كنيد، يكي از مهمترين آسيبها اين است كه طبق ...