نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 آذر 1399 - Wed, 25 Nov 2020
اگر مقصود از طراحی سیستم این است که ما از سیستم های طبیعی الگو برداری کنیم و سیستم های مکانیکی را بسازیم و در مرحله بالاتر سیستم های نرم را بسازیم و روابط اجتماعی را بر اساس یک سیستم نرم مدیریت خشک کنترل بکنیم، این گونه سیستم سازی با دین سازگار نیست و دین دنبال چنین مدیریتی نیست. اما اگر مقصود از س ...
هويت ارتباطي انسان ها تابعي از ماده نيست. بنيان ارتباط انسان ها، ارتباط با خداي متعال است؛ يعني تولي ما به خداي متعال و ولايت حضرت حق نسبت به ما، اساس هويت ماست، نه ماده. ما محصول ماده نيستيم و ماده براي ما نسبيت ايجاد نمي کند. چنين نيست که انسان برآيند ماده باشد يا توده اي باشد از ماده يا محصول آن ...
باید توجه داشت در مسیر تکامل معنویت در عالم، هر گاه شما بخواهید به هماهنگی در شبکه باورهایتان برسید، مجبورید که از منطق استفاده کنید. یک موقعی است که ما بنا نداریم علم و باورهایمان را سازماندهی کنیم، به عبارت دیگر تصمیم نداریم که تولید فرهنگ و علم را در جامعه مدیریت کنیم تا این علم و معرفت تولید ...
در «اعلامیه اصول و ساخت جامعه اطلاعاتی» از «اخلاق اجتماعی» نام برده شده است که بر محور توسعه است. به عبارتی ما یک اصول اخلاقی فطری و مشترک جهانی داریم، ولی این اصول اخلاقی فطری در مرحله توسعه و تبیین، از هم فاصله می گیرد؛ یعنی جوامع مختلف به اصول اخلاقی متفاوتی می رسند. بسیاری از رفتارهایی که در جا ...
اخلاق فن‌آوري اطلاعات، يكي از گرايش‌هاي اخلاق كاربردي است كه هم‌چون اخلاق پزشكي، اخلاق روزنامه‌نگاري، اخلاق زيست‌محيطي و مانند آن مورد توجه دنياي امروز قرار گرفته است. ضرورتي كه جامعه جهاني و حتي برنامه‌ريزان فن‌آوري اطلاعات را به اين نقطه هدايت كرده است تا اصول اخلاقي را بر توسعه اين فن‌آوري حاكم ...
همان گونه که کفار جریان دنیا پرستی را در عالم اقامه می کنند، بستر سازی می کنند و شرایطی ایجاد می کنند که حرص به دنیا رشد پیدا کند، ما هم به جای اینکه فقط خودمان زاهد باشیم باید زهد و بندگی خدای متعال را اقامه کنیم، ما باید برای اینکه بندگان خدا به مقام زهد برسند بسترها را ایجاد کنیم و شرایطی را به ...
من دوره كار علمى ايشان را به سه دوره تقسيم بندى مى كنم كه در هر سه دوره اين دو شاخصه به وضوح قابل مشاهده است. يك دوره در مرحله اوج انقلاب و خصوصاً شكل گيرى مبارزات مسلحانه و در دوره نفوذ تأويل و تحريف در جامعه اسلامى آن هم از زواياى مختلف بود كه اشخاص معروفى كه احتياج به ذكر نام ايشان نيست به گونه ...
عمق اخلاق فن آوري اطلاعات چيست؟ در چه لايه هايي مي توان جامعه اطلاعاتي را به اخلاق مقيد كرد؟ همان گونه كه اشاره شد، پايگاه اصلي اخلاق، تمايلات است، ولي خود تمايلات، هم تحول پذيرند و هم ممكن است تغيير جهت دهند. بر اين اساس، چگونه مي توان پايگاه روشن و پايدار براي اخلاق تعريف كرد؟ اگر پايگاه اخلاق را ...
يكي از متغيرهاي بازسازي فرهنگ، تصرف در معادلات قدرت است. اشاره كنم كه متأسفانه ما الان تحت تهاجم و استيلاي فرهنگي هستيم و دين ستيزي در زواياي زندگي ما است. فرهنگ سياسي جامعه يعني معادلات توزيع قدرت، فرهنگ ما، نظام پژوهش و آموزش ما و فرهنگ اقتصاد ما از فرهنگ مصرف از كالاهاي مصرفي گرفته تا فرهنگ تكنو ...
ضرورت توليد نظريات پايه، مبتني بر يك ابرنظريه و بعد توليد منطق هايي كه بتوانند پيچيدگي موضوع را متناسب با آن مكتب و ابرنظريه بشناسند و موضوعِ مطالعه قرار بدهند، از گام هاي ضروري در اين مسير هست. فقدان فلسفه اي كه ناظر به تحقق عيني حركت و شدن باشد و فقدان فلسفه اي كه ناظر به تكامل اجتماعي باشد، ما ر ...