نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

تفاوت معنا دار افق تحلیل روایات از غدیر با سایر تحلیل ها

حجت السلام و المسلمین سید محمد مهدی میر باقری روز نهم آبان ماه در جشن عيد غدير و هفتمين همايش «بسوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي»  که توسط مؤسسه قرآنی صابره در تهران برگزار می شد شرکت کردند و در جمع پژوهشگران و اساتید این مؤسسه به ایراد سخنرانی پرداختند. این جلسه که قرار است تا اولین جلسه از سلسله جلسات فصلانه ای باشد که در این مؤسسه برگزار می شود، به موضوع غدیر اختصاص یافت. ایشان در این جلسه با بیان تفاوت سطح تحلیل روایات و سایرتحلیل ها از موضوع غدیر، غدیر را درب کمال توحید و دین دانستند که این درب را رسول خدا(ص) به روی همه مؤمنین گشوده اند و تأکید کردند این درب مستقری است که هرگز بسته نشده و برای همیشه باز است. 

ایشان در ابتدای این جلسه وعده دادند تا در سلسلسه جلسات فصلانه ای در این مؤسسه، به موضوع تربیت بپردازند و مسأله تربیت را از سه منظر موضوعات تربیتی، نظام تربیت و رویکرد تکاملی در تربیت بررسی نمایند.

ایشان در ادامه جلسه به موضوع اصلی این جلسه یعنی غدیر پرداختند و این نکته را مورد دقت قرار دادند که آن چه در آیات وروایات در مورد غدیر آمده است بسیار فراتر از مطالبی است که در مورد آن گفته شده است. ایشان به عنوان مثال حادثه عاشورا را ذکر کردند و گفتند فضای تحلیل های سیاستمداران و یا محققین علم کلام، عرفان و سایر علوم با فضا و افق تحلیل قرآن و روایات بسیار متفاوت است. بر اساس روایات، همه عوالم در این حادثه درگیرند و تأثیر تاریخی آن، قبل از عالم دنیا تا عالم آخرت را می پوشاند، اما در تحلیل دیگران با کوچک شدن موضوع و محدود شدن فضای حادثه، مسأله عاشورا به گونه دیگری تحلیل می شود.

ایشان با ذکر نمونه های دیگری از فضای روایات، به تحلیل حوادث اجتماعی در خطبه فدکیه پرداختند و سطح تحلیل حوادث را در این خطبه بسیار عمیق و فوق سخن افراد عادی دانستند و گفتند در این خطبه حضرت با بیان حمد های عظیم الهی و تحلیل عمیق نبوت، فضایی را ترسیم می کنند تا واقعیت ها را در آن فضا بررسی نمایند و این همان عمق تحلیل معصوم از غیر معصوم است.

ایشان به ذکر مثال دیگری از تفاوت عمق تحلیل معصوم با سایر افراد پرداختند و گفتند حضرت رضا علیه السلام وقتی به مرو وارد شدند مسأله خلافت نو شد و برخی به بحث در مورد امامت پرداختند. حضرت با اشاره به این جریان تأکید کردند این امری نیست که افراد به آن راهی داشته باشند و با بیان اوصاف فوق العاده امام، صورت مسأله را تغییر دادند و دیگر جایی برای این نگاه که امام را تا خلافت سیاسی تنزل می دهد باقی نگذاشتند.

 حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه با بیان این که اساسا کار انبیاء نیز تغییر صورت مسأله و افق دید بود به موضوع غدیر نیز از همین منظر پرداختند و گفتند در غدیر چه اتفاقی افتاده است که سران کفر، همان گونه که با رسالت نبی مکرم اسلام ناامید شدند، با ولایت امیر مؤمنان علیه السلام نیز ناامید می شوند؟ و جنود شیطان  او را در این حادثه سرزنش می کنند همان گونه که در ثقیفه بر او سجده می کنند؟

 ایشان با بیان این که در غدیر درهایی از توحید گشوده می شود که تا قبل از آن مسدود بود گفتند دین صرفا گزاره نیست تا در غدیر، اکمال دین با افزودن گزاره ای برگزاره ها صورت گرفته باشد، بلکه دین جریان ولایت و سرپرستی خدای متعال است که از طریق خلفای الهی واقع می شود. دین بحث هدایت و نور است که در شخصیت پیامبر اسلام واهل بیت او تجلی می کند، بنابراین با پیامبر اسلام در های توحید به کمال گشوده شد و ایشان این درب را در غدیر به کمال خود گشودند و این امر مستقری است که تا به امروز نیز ادامه دارد همان طور که حقیقت قرآن و شب قدر بعد از نزول بالا نرفته و جاری است، پس آن چه به کمال رسیده صرفا گزاره ها نیستند.

ایشان در ادامه با اشاره به خطبه شقشقیه حضرت امیر علیه السلام گفتند دشمن در مواجهه با غدیر ابتدا یک ظلمت کور ایجاد کرد و دوره بعد از آن، دوران پیدایش خشونت بود. دشمن در دوره سوم و قبل خلافت امیر مؤمنان دوران لذت و عشرت که همان حقیقت تمدن غرب نیز می باشد را طراحی کرد.

ایشان در سخنان پایانی، غدیر را گشایش در های توحید به روی همه مؤمنین دانستند و جریان غدیر و ثقیفه را همان جریان آیه نور و ظلمت در سوره نور خواندند و گفتند تجلی غدیر در زمان ظهور است و اساسا یکی از معانی ظهور همین ظهور بی حجاب ولایت است. ایشان با اشاره به ذیل آیه اکمال دین در غدیر گفتند خدای متعال در این آیه می گوید شیطان با همه شیطنت هایش در غدیر نمی تواند به شما ضرری بزند یعنی نگرانی شما باید از خودتان باشد که مبادا این نعمت را کفران کنید و پا را از دایره این نعمت بیرون بگذارید.