نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024

گزارش شب های قدر ماه مبارک رمضان 93 در قم و مشهد / دریافت صوت و متن

متن زیر گزارشی از مباحث حجت الاسلام و المسلمین میرباقری است که از سه شب قدر در ماه مبارک رمضان 93 که در شهرهای قم – حرم مقدس حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران – و مشهد در حرم رضوی بدست آمده است به نظر علاقه مندان مي رسد. برای دریافت صوت این جلسات هم از لینک های بالا استفاده کنید.

شب نوزدهم؛ قم حرم مطهر / قرآن و اهل بيت، دو عطيه الهي به نبي مكرم اسلام براي هدايت امت

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان و در اولين شب از شب هاي قدر، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه عليها سلام به ايراد سخنراني پرداختند و از امتياز خاص شب قدر براي بهرهمندي از «انوار ولايت معصومين و معارف قرآن» سخن گفتند و تأكيد كردند: در اين شب، درب های ولایت امام معصوم و درب های معرفت قرآن به طور خاص گشوده مي شود.

ايشان در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، در حرم کریمه اهل بیت سلام الله عليها، فلسفه آفرینش انسان را اطاعت و بندگی خدای متعال دانسته و گفتند: ما پیش از ورود به این دنیا عهدي با خداوند داشتیم، عهد ما با خداوند، توحید بود، يعني هیچ خدایی را جز خدای واحد نپرستیم، البته ما به صورت ظاهری بت پرست یا مشرک نیستیم، اما شرک تنها شرک ظاهری نیست، شرک خفی هم وجود دارد.

ايشان در توضيح شرك خفي گفتند: شرک مغفول يعني کسی را جز خداوند، عامل مؤثر بدانیم، رد پای اين شرک در وجود انسان پنهان است و تشخیص آن سخت است، اگر انسان به چیزی غیر از خداوند تکیه کند، به شرک خفی دچار می شود.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري عذاب عاي آخرت را ناشي از شرك دانستند و در اين زمينه گفتند: کسی که وارد عالم توحید می شود، سختی های قیامت را احساس نمی کند، تمام عذاب های آخرت ناشي از شرک است، بنابراين باید در این عالم موحد شویم.

ايشان  دنیا را محل حضور شیطان دانستند و افزودند: شیطان با وسوسه، انسان را به سوی جهنم می برد، همه گناه ها به شیطان بازگشت دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به راه نجات از شرك و مسير دست يابي به توحید گفت: پیامبر (ص) معلم حقیقی توحید است و همه انبیاء، توحید را از رسول اکرم (ص) دریافت کرده اند، قرآن كريم و اهل بيت عليهم السلام، دو وسیله اي است که خداوند برای هدایت مردم به پيامبر(ص) عطا کرده است و با تمسک به این دو می توان به صراط مستقیم راه پیدا کرد.

ايشان تصریح کردند: اهل بیت (ع) و قرآن آمده اند تا ما را از ظلمات به سوی نور ببرند و از شرک نجات دهند. هر کسی به اندازه اي كه با حقیقت قرآن آشنا مي شود، درجات بهشت را طی می کند، درجات ولایت اهل بیت (ع) نيز برابر با درجات بهشت است و همه نعمات بهشتی، شعاعی از وجود اهل بیت (ع) هستند.

حجت الاسلام و المسلمين میرباقری، ماه رمضان را میانبری برای رسیدن به مقام توحید دانستند و افزودند:همه مقامات و آیات توحیدی در قرآن است، خداوند در ماه رمضان قرآن را در دسترس ما قرار داده تا آن جا كه در ماه رمضان، خواندن یک آیه از قرآن، برابر با ختم کل قرآن است، حقیقت قرآن در شب قدر نازل شده است و همه هدایت های قرآن در شب قدر نازل می شود و توسط امام زمان (عج) در این شب منتشر می شود.

شب بیست و یکم؛ قم مسجد جمکران / ولایت امیرالمومنین علی (ع)، باطن شب قدر

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و در دومين شب از شب هاي قدر، در مسجد مقدس جمکران به ايراد سخن پرداختند و با اشاره به ویژگی های امير مؤمنان علی علیه السلام بيان داشتند: یکی از ویژگی های حضرت عبادت بسیار سنگین ایشان بود چنان كه درباره ایشان گفته شده است که هیچ کس به اندازه ایشان عبد نبود و بندگی نمی‌کرد.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري ویژگی ممتاز دیگر امام علی علیه السلام را شجاعت ایشان دانستند و افزودند: در وصف كارزار ايشان گفته شده است که در یکی از میادین، با فریاد الله اکبر ایشان، تعداد زیادی از رعب جان داده بودند و در خندق، جبرئیل فرمود: «لا فتَی إلَّا علیٌّ لَا سَیف إلَّا ذُوالفَقَار».

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطرنشان کرد: اميرمؤمنان با همه شجاعتی که داشتند، در مقابل خانواده شهدای جنگ، بسیار متواضع بودند. از خصوصیات دیگر ایشان انفاق بود. برای دیگران کار می‌کرد، دستمزد خویش را انفاق می نمود و به شکم خود سنگ می بست.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه ويژگي ديگري از اميرمومنان را ذكر كردند و گفتند: داستان انفاق خانوادگی امام علی، همسر و فرزندانشان(علیهم السلام) را شیعه و سنی نقل کرده‌اند که سه روز نان افطار خود را به دیگران بخشیدند و با آب افطار کردند تا آن جا كه نقل شده است که گرسنگی در چهره ایشان مشخص بود.

ايشان زهد اميرمؤمنان را زبانزد عام و خاص دانستند و اين فراز از بيانات اين امام همام را بيان نمودند كه مي فرمايند: «بعد از 25 سال، به خانه من هجوم آوردند و به زور از من بیعت گرفتند و اگر خداوند بر علما عهدی نگرفته بود، شتر خلافت را برای دیگران می گذاشتم.»

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با بيان اين كه شب قدر ظاهر و باطني دارد ابراز داشتند: باطن این شب، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است، همانند زیارت امام رضا علیه السلام که هم ظاهري دارد و هم باطني، کسانی که به زیارت امام رضا می روند، به قصد این باطن می روند. شب قدر یعنی این از خواب و بستر و دنیا، کنده شدن و به محضر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) رسیدن و اذن دخول خواستن که آیا ایشان اجازه می‌دهد دنبال سر ایشان حرکت کنیم و وارد باطن شب قدر شویم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه افزود: اگر کسی حقیقتا دنبال امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) برود، درِ این خانه به روی وی باز است، زیرا ایشان اختیار مطلق دارند و همه درها به روی ایشان باز است و بهتر از ائمه واسطه اي نمي توان پيدا كرد.

حجت الاسلام میرباقری در پایان گفتند: اگر ما بخواهیم و دستمان را از دست حضرت جدا نکنیم، امام زمان(ارواحنا فداه) بار ما را به دوش می‌کشند و این را باید به فال نیک بگیریم که خداوند متعال در این شب ما را به در خانه حضرت آورده است.

شب بیست و سوم؛ مشهد حرم مطهر / شب هاي قدر فرصتي مغتنم براي توبه از شرك هاي پنهاني و اصلاح معضلات نفس 

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و در سومين شب از شب هاي قدر در جوار مضجع مطهر امام، علي بن موسي الرضا عليه السلام سخنراني نمودند. ايشان در حرم رضوي با بيان اين كه خداي متعال شب قدر را از به بركت وجود معصوم به بندگان خود عنایت کرده است؛ كوتاه شدن راه رسیدن به سعادت و دوري از بدی‌ها و رذالت‌ها را از آثار اين شب برشمردند.

ايشان در ادامه با بیان اینکه «بدترین گناه، معصیتی است که کوچک شمرده شود» ابراز داشتند: تمام گناهان چه صغیره باشد چه کبیره منكر است و در روایت است که بدترین گناهان، آن گناهي است که آن را کوچک بشماریم، چرا که این کوچک شمردن گناه به معنی نگاه متکبرانه به خداوند است.

ايشان ریشه بسیاری از معضلات اخلاقی را در شرک نسبت به خداوند دانستند و عنوان کردند: اگر اعتقاد بر این است که خداوند متعال حکیم بوده و روزیِ کسی را به دیگری نمی‌دهد، پس چرا نسبت به آنچه خداوند به دیگران داده حسد می‌ورزیم؟ بسیاری از معضلات اخلاقی ما انسان‌ها، اگر ریشه یابی شود به شرک باز می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري ادامه دادند: ایام ماه مبارک رمضان، فرصتی مغتنم است تا انسان معضلات اخلاقی خود را اصلاح نماید. در این ایام، نور قرآن برای بشر در دسترس‌تر بوده و شب قدر همچون نگین انگشتری این ماه است که راه سعادت و بازگشت انسان به سوی خداوند را هموار می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمين میر باقری شب‌های قدر را فرصتی مغتنم برای توبه دانستند و ابراز داشتند: شب‌های قدر فرصت خوبی برای توبه به پیشگاه پروردگار است که به بشر ارزانى شده تا بنده خطاکار از گناه و راه اشتباه خود باز‌گردد و به خداوند متعال نزدیک شود.

ايشان در ادامه‌، مسأله توبه در بیان ائمه معصومین‌(ع) را مورد اشاره قرار داده و بيان داشتند: امام زین العابدین عليه السلام در نوع دعاهای صحیفه سجادیه، موضوع «توبه از گناهان» را مورد توجه قرار داده‌اند؛ از این‌رو با در نظر گرفتن اهمیت توبه و نقش آن در سرنوشت انسان، برای این که بتوانیم از سفره ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم نیاز شدید به توبه از گناهان داریم.

حجت الاسلام و المسلمين میرباقری، توبه را زیباترین و رساترین نوع عذر‌خواهی دانستند و گفتند: خدای، متعال توابین را دوست دارد و پیامبران همواره انسان‌ها را به سوی توبه که راهی به سوی تکامل و رسیدن به کمال حقیقی است دعوت کرده‌اند. دست‌کشیدن از گناه و بازگشت به راه حق‌، محور عمده خودسازی و تهذیب نفس است.

ايشان با تاکید بر عظمت شب‌های قدر اضافه کردند: گاهی اولیاء خداوند یک سال مراقبه می‌کردند تا شب قدر را درک کنند و از فیوضات این شب عظیم بهره‌مند گردند. البته هرکس وارد شب قدر شود از آن بهره خواهد برد اما این بهره، مراتب مختلف داشته که به ظرفیت انسان‌ها بستگی دارد.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامي در پایان سخنان خود، به اهمیت شکرگزاری نسبت به خداوند اشاره و خاطر نشان کرد: توجه داشتن به نعمت‌های خداوند شکر نعمت محسوب می‌شود و غفلت و بی‌توجهی نسبت به نعمات او، کفران نعمت است و اساس کفر هم بی‌توجهی به خداست. انسان کافر خود خدای خود را نشناخته است.