نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

نقش بی بدیل ذاکرین اهل بیت در تقابل با دستگاه های هالیوودی غرب

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری دهم مهرماه با حضور در جلسه افتتاحیۀ مجمع الذاکرین طلاب و مبلغین، به بیان تقابل تاریخی جبهه حق با کفر پرداختند و عاشورا را تعهد نبی مکرم اسلام به خدای متعال و فداکاری ایشان برای نجات مؤمنین در این مصاف سخت دانستند.ایشان در ادامه، جریان تجدد را در امتداد همین کفر تاریخی برشمردند و راه نجات از آن را نیز همان راه عاشورا معرفی کردند و نقش مداحان را در این عرصه بی بدیل خواندند. ایشان در این جلسه پژوهش های عمیق فقیهانه در عرصه ارتباط جامعه با موضوع اهل بیت را ضروری دانستند.   

ایشان در ابتدای این جلسه با تقدیر از کار های پژوهشی جدیدی که در موضوع عاشورا و سید الشهداء شروع شده است این موضوع را نیازمند پژوهش های فقیهانه دانستند و سبک تفقه فقها و عمق حوزوی را برای این دست از پژوهش ها ضروری بر شمردند.

ایشان در ادامه با توضیح درگیری نبی مکرم اسلام و اهل بیت ایشان با شیاطین و اولیای طاغوت، این درگیری را به لحاظ عمق حادثه از یک سو وبه لحاظ عوالمی که این درگیری در آن وجود دارد، بسیار گسترده توصیف نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با استناد به آیات وروایات، تمایز مثل از ممثل را یک کلید اساسی در فهم قرآن دانستند و در توضیح این نکته گفتند: درک اولیه از قرآن  درک مثل های آن می باشد که عمومی است و اختصاصی به افراد خاص ندارد ولی درک ممثل و باطن مثل ها  اختصاصی کسانی است که خدای متعال، آن ها را به نور خود هدایت می کند.

ایشان باطن مثلِ نور و هدایت در قرآن را به امام معصوم و باطن دریای مواج و فتنه خیز ظلمات را به اولیای کفر تفسیر کردند و موضوع اصلی درگیری این دو جریان را مسأله هدایت وضلال دانستند.

ایشان با اشاره به تعهد نبی مکرم اسلام به دستگیری و هدایت امت گفتند: ایشان با تحمل بلای سید الشهداء که بیش از همه بلای ایشان بود بار هدایت امت را به دوش کشیدند بنابراین عاشورا، اعظم وسائط نبی مکرم اسلام برای نجات مؤمنین در طوفان ظلمات بنی امیه وبنی عباس است که تا آخر امتداد دارد.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با تبیین عظمت ثواب گریه بر سیدالشهداء،  برخی وجوه این عظمت را برشمردند. ایشان، خاموش شدن دریایی از شعله های آتش به واسطه اشک بر اباعبدالله، گریه همه عوالم، از عالم ملائکه بزرگ الهی تا جمادات بر عاشورا و راه یافتن انبیای بزرگ الهی به مصیبت سید الشهداء در بالاترین مراتب قربشان را از جمله این وجوه دانستند و گریه بر اباعبد الله را اعظم مستحبات خواندند.

ایشان در توصیف زیارت عاشورا و ذاکرین اهل بیت گفتند: این زیارت مناسک سلوک فردی و اجتماعی را بیان می کند و از صف ، قتال، معیت تا مقام محمود و طریق شفاعت قرار گرفتن و شفیع شدن را شماره می کند و مادحین و ذاکرین اهل بیت از مصادیق بهره مندان از مقام محمود اند که قلوب شیعیان را به امام حسین هدایت کرده و از ایشان دستگیری می کنند.

ایشان در ادامه با بیان اینکه جبهه باطل مدعی تمدن تاریخی است و بزرگ ترین ظلم خود را به دستگاه حق، در روز عاشورا مرتکب شده است. ایشان کمترین تعلق به این دستگاه را موجب هلاکت دانستند و راه تعبیه شده توسط نبی مکرم اسلام برای نجات مؤمنین از ظلمات این دستگاه را پناه بردن به عاشورا دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه تمدن مادی جدید را هم امتداد همان دستگاه ظلمت و راه نجات از آن را همان عاشورا دانستند و در ادامه تأکید کردند اصلی ترین رسالت کل این جریان، معروف کردن منکر و منکر جلوه دادن معروف است. ایشان اساس معروفی را که این دستگاه در صدد منکر جلوه دادن آن است ولایت دین و اولیای حق و اساسی ترین منکری را که جریان باطل در صدد معروف نمودن آن است ولایت کفر و اولیای کفر دانستند. 

ایشان نقش مادحین و ذاکرین اهل بیت علیهم السلام را در جبهه حق را بدیل دستگاه های هالیوودی غرب در تمدن مادی خواندند و تأکید نمودند همان طور که هالیوود فرهنگ مادی را منتشر می کند ذاکرین نیز فرهنگ اهل بیت را بسط می دهند. ایشان حمایت از جریان مادحین را با پژوهش گاه های بزرگی که به موضوع ]ارتباط جامعه با فرهنگ اهل بیت می پردازد ضروری برشمردند و آن را از وظایف جدی حوزویان دانستند.