نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024

اهم آداب و اعمال روز عرفه / معصوم، کلید بهره مندی از عرفه

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری بیست و سوم مهرماه در برنامۀ تلویزیونی ظهر روز عرفه برای دومین بار میهمان مجموعه برنامه هایی بودند که به مناسبت فرا رسید روز عرفه از شبکه سوم سیما پخش می شد. این برنامه نیز همانند برنامه اول از کربلای معلی و از مقابل باب القبله روی آنتن رفت. ایشان در این برنامه به مهمترین اعمال این روز پرداختند و توضیحاتی را در این رابطه بیان کردند.

ایشان با اشاره به برخی از اعمال روز عرفه مثل تلاوت قرآن، نمازهای وارد شده، ادعیه و زیارت امام حسین علیه السلام مهمترین عمل این روز را زیارت سید الشهداء دانستند و تأکید کردند که سایر اعمال نباید ما را از این عمل غافل نماید. ایشان در ادامه مباحث مطرح شده در برنامۀ اولشان دربارۀ اثر سلوکی زیارت امام حسین علیه السلام گفتند: راه های سلوکی ای که بزرگان در کتب اخلاقیِ ذکر نموده اند، زمان بری و دشواری های زیادی دارد. زیارت امام حسین علیه السلام یک سلوک کامل است که هیچ نقصانی ندارد و می تواند انسان را به مقام لقاء فوق عرشی، مصافحه با نبی مکرم اسلام و سایر انبیاء و ملائکه الهی برساند و خواص فراوان دیگری نظیر ثواب عمره و حج های مکرردر آن قرار داده شده است. ایشان در بیان علت تشبیه این زیارت به حج، این نکته را متذکر شدند که حج یک سفر سلوکی کامل است و اگر خدای متعال فرموده است از همه معاصی به سوی او فرار کنید فرار به حج، فرار به سوی خدا شمرده شده است که انسان در آن از همت گذشته خود به خدای متعال پناه می برد.

ایشان در مورد دعاهای مأثور از معصومین علیهم السلام گفتند دعاهای مأثور از معصوم درهای توحید، عجز واضطرار ما هستند. واین صرفا به خاطر توجه در مضامین دعا نیست بلکه دعا وقتی از آستان معصوم تنزل می یابد حامل حقایق قدسی و نوری است که از وجود معصوم ساطع می شود و وقتی به انسان می رسد آثار آن هم منتقل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پاسخ به این سؤال که چرا دعای عرفه در عرفات خوانده شده است گفتند: برخی مکان ها و زمان ها شرافت خاصی دارند و این امتیازات خاص از تجلیات انوار نبی مکرم اسلام است چنان که وقتی ایشان در مکه متولد شدند آن را با حللی از نور پوشاندند. ایشان در ادامه با توجه به آثار خاص دعای عرفه اما حسین علیه السلام گفتند: آثار دعای حضرت در صحرای عرفات در دعاهای ما حضور دارد و آنچه دعای عرفه ما را دعا می کند، همان دعای ایشان در صحرای عرفات بوده است.

ایشان مهمترین نکته در اعمال امروز را حفظ توجه به خدای متعال و پرهیز از غفلت دانستند و با اشاره به جریانات تاریخیِ انبیای بزرگی نظیر ابراهیم خلیل الرحمان و ایوب، اهمیت این نکته را متذکر شده و گفتند: شیطان تمام تلاش خود را به کار گرفت تا از این انبیای بزگ الهی یک ترک اولی بگیرد اما موفق نشد. ایشان با با اشاره به جریان عاشورا نیز تأکید کردند، شیطان در این روز نیز تمام قوای خود را به کار گرفت تا کمترین ترک اولایی از امام حسین علیه السلام سر بزند ولی نتوانست.

حجت الاسام و المسلمین میرباقری در مورد تلاوت قرآن نیز گفتند: شرط بهره مندی از قرآن ادب حضور، تواضع و خشوع در مقابل آن است. ایشان با اشاره به بیانی از مرحوم قاضی علت بهره مندی بیشتر گذشتگان از قرآن را در این نکته ذکر کردند که آن ها قرآن را بر دست می گرفتند و ایستاده و با ادب کامل به تلاوت می پرداختند.

ایشان اصل در دعا را فهم اضطرار در مقابل خدای متعال از یک سو و دیدن فضل، کرم، قدرت وسایر اسماء الهی را ازسوی دیگر لازم دانستند وگفتند: انسان در دعا باید به حال اضطرار برسد، همانند غریقی که عجز خود را فهمیده و می داند از اسباب کاری برنمی آید. اگر انسان به این حالت رسید اجابت قطعی است چراکه وعده الهی در اجابت دعا تخلف پذیر نیست والا دعا حقیقتا دعا نیست.ایشان یکی دیگر از آداب دعا را صلوات بر پیامبر وآلش ذکر کردند وگفتند خدای متعال متناسب با دعا به بنده توجه می نماید و هیچ دعایی بالاتر و عظیم تر از صلوات نیست. ایشان در ادامه، خواندن دعاهای مأثور و تعلیمی از سوی معصوم را توصیه کردند و تأکید نمودند تعلیم معصوم، اذن او و توسل به معصومی که دعا از او صادر شده است، اثر دعا را عوض می کند.

ایشان در نکته پایانی خانه اهل بیت را همان خانه هایی دانستند که در آن اجازۀ ذکر داده شده است که اگر کسی در این خانه داخل شود حتی تجارت و خواب اوهم ذکر می شود. ایشان حرم اهل بیت را از مصادیق این خانه دانستند که محل نزول انوار الهی است و شرط حضور و بهره مندی از آن توجه است بنابراین دوری راه نمی تواند مانع اتصال به انوار اهل بیت باشد.