نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu, 25 Apr 2024
در شیوه حکمرانی فعلی دخالت دین در این تخصیص و تعیین اولویت‌ها از طریق فقه موضوعات، آن هم در خروجی و انتهای کار است که توسط فقهای محترم شورای نگهبان واقع می‌شود، که دلیل عمده آن این است که تخصیص امکانات را یک امر عقلائی می‌دانند که ارتباطی به دین ندارد؛ درحالی که اگر در کلام اثبات شود که دین در این ...
بنابراین باید احکام «ارزشی، توصیفی و تکلیفی» در سطح «توسعه، کلان و خرد» در «فرد، جامعه و تاریخ» در مقیاس «ملی، منطقه‌ای و جهانی» استنباط شود تا پرستش در «روح، ذهن و حس» فرد و «سیاست، فرهنگ و اقتصاد» جامعه جاری شود.
در واقع ایشان عقلانیت تفقه تشیع را که تعبد به وحی است، در همه عرصه‌های دیگر جاری کرده‌اند و می‌فرمایند تعبد به وحی علاوه بر تفقه، باید در فلسفه، عرفان، علوم پایه، علوم طبیعی و سایر علوم و برنامه‌ها جاری شود. ایشان این مهم را از طریق معرفت شناسی دنبال کرده و فرموده‌اند چون اختیار در کیف معرفت دخیل ا ...
بنابراین برای تحقق ولایت دینی باید دین در کل مسیر، جریان پیدا کند و کل این دستگاه عقلانی و محاسباتی پیچیده، ایمانی شود. یعنی با پذیرش دستگاه محاسباتی کفر، هیچ گاه حکومت دینی نخواهد شد بلکه زمانی حکومت، دینی می‌شود که کل فرآیند دینی شود؛ زیرا با پذیرش دستگاه محاسباتی کفر، ولایت آنها در جامعه اعمال م ...
وقتی این دو جریان در یک درگیری مستمر همه جانبه هستند، پس سرپرستی آنها در این درگیری و نزاع واقع می‌شود؛ لذا هم فراعنه به دنبال این هستند که سلطه خود را در دستگاه مؤمنین نفوذ دهند و هم انبیاء علیهم السلام به دنبال بسط هدایت خود هستند و لااقل به دنبال این هستند که افرادی که اجابت دعوت می‌کنند را از د ...
بنابراین هر شخصی به اندازه حضوری که در جبهه حق یا باطل دارد و به اندازه پیوستگی خود با این دو جریان، در پرستش یا استکبار این دو جریان حاضر می‌شود. یعنی همانطور که مؤمنین ثواب اجتماعی و تاریخی دارند، منافقین و کفار هم در عقاب اجتماعی و تاریخی خود مشارکت دارند؛ لذا فرمود: «هَذَا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ ...
تکامل در پرستش به این معناست که در جامعه دائماً کثرات جدید ایجاد شده و دائما کثرات مختلف جامعه بر محور پرستش، وحدت و انسجام بیشتری پیدا می‌کنند. یعنی در جامعه تعلقات جدیدی پیدا می‌شود و این تعلقات باعث تولید مفاهیم و علوم جدید می‌شود؛ و بر اساس آن ساختارهای جدید شکل می‌گیرد و بعد محصولات جدیدی تولی ...
بنابراین درواقع نوع دیدگاه به جامعه و حکومت مبنای نیازمندی به فقه در هریک از دیدگاه‌هاست که آیا فقه فقط خطوط قرمز تعیین می‌کند یا اینکه فقه باید سرپرستی تکامل اجتماعی داشته باشد؛ درنتیجه دو نگاه به «نسبت فقه و امور اجتماعی» به وجود خواهد آمد که هریک دارای پیش‌فرض‌های خاصی در نوع نگاه به حکومت و جام ...
بنابراین اگر پرستش اصل قرار نگیرد نمی‌توان بین بنای عقلاء و بنای جهلاء و بین عقل و نکراء تفاوت قائل شد و بلکه در این صورت همواره از افرادی تبعیت می‌شود که تکامل و غایت را ملاحظه می‌کنند؛ آن‌ها مفاهیم را سرپرستی کرده و تغییر می‌دهند و دیگران در تحقق این مفاهیم از آن‌ها تبعیت می‌کنند. مثلاً بازار بور ...
بنابراین جوامع مختلف در درون تاریخ و تاریخ در درون تکوین ایجاد می‌شود؛ و قواعد تکوینی و تاریخی بر جامعه حاکم است. حال مسئله این است که اگر دین بخواهد این جامعه‌ای که ذیل تاریخ و تکوین شکل گرفته است را مدیریت کند باید چگونه مدیریت و سرپرستی کند؟ آیا فقط با احکام فرعی فقهی می‌توان این موضوع را سرپرست ...