نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024
در نگاه ایشان نبی اکرم محور ولایت تاریخی است و دین مناسک سرپرستی تکامل تاریخی ایشان است؛ یعنی اراده‌های تاریخی ایشان همان دین است؛ لذا امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» می‌فرماید که «الشَّمْسُ رَسُولُ اللَّهِ بِهِ أَوْضَحَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلنَّاسِ دینهمْ»؛ یعنی ...
بنابراین جامعه در نگاه ایشان این نیست که اراده‌هایی برای تأمین یک سری از نیازهای ضروری به خوردن و آشامیدن در کنار هم جمع شده باشند؛ بلکه به این معناست که اراده‌ها حول پرستش و بر محور اراده‌ای که محور در پرستش است نظام پیدا می‌کنند؛ البته در یک نظام اجتماعی نیازهای ضروری هم مرتفع می‌شود، لکن نیاز به ...
بنابراین خلأ نظریه و دیدگاه ایشان این است که آن منزلت بالاتری در فقه که بیان کرده اند و می فرمایند اجتهاد مصطلح برای آن کفایت نمی کند را به صورت قاعده مند بیان نفرموده اند لکن حتما آن را منزلتی از اسلام می دانند که امر اجتهادی و استنباطی است نه امر عرفی و کارشناسی.
بنابراین مأموریت اصلی حکومت این است که در درگیری با دستگاه کفر، اسلام تضعیف نشود و قدرت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی اسلام از بین نرود و به طور کلی مصلحت اسلام رعایت شود؛ در این جنگ و درگیری ممکن است احکام اولیه اسلام منجر به این شود که اسلام متهم به طرفداری از نظام سرمایه داری شود؛ در اینجا باید حاکم مص ...
نکته دیگر هم این است که مرحوم امام تئوری تحقق مصلحت و قواعد تشخیص مصلحت را بیان نفرموده اند ولی به هرحال مصلحت اسلام را به نحوی مقدم بر همه احکام می دانند که اگر منافات با مصلحت داشته باشند اصلا ملاک نخواهند داشت.
نقطه اختلاف دیگری که بین مبنای مرحوم مؤمن و مرحوم امام وجود دارد این است که مرحوم مؤمن تطبیق عناوین ثانویه و تشخیص مصلحت در تزاحمات را از شؤون فقیه می دانند ولی مرحوم امام بسیاری از موارد را از شؤونی که فقیه باید انجام دهد نمی دانند مگر تضخیص مصلحت در مقام تطبیق سیاست های کلی جامعه که ایشان می فرما ...
در نتیجه ایشان اسلام را فقط محدود به احکام نمی دانند بلکه حکومت و سرپرستی را اصل در اسلام می دانند و غایت حکومت را عدالت می دانند؛ البته عدالت را ایشان به معنای تناسبات بندگی و توحید می دانند و اصلاح انسان و مناسبات اجتماعی در نگاه ایشان یعنی انسان و جامعه بازگشت به مناسبات توحیدی پیدا کند؛ بنابرای ...
بنابراین دین در ارائه «وضع مطلوب» و بیان «عوامل» سازنده وضعیت مطلوب و «شاخص» هایی که برای وضعیت شناسی ارائه می کند، -که به دنبال آن «مسئله شناسی» و «آسیب شناسی» هم تغییر خواهد کرد،- نگاه خاصی دارد و در گام بعدی در تعلیل و «تحلیل آسیب ها» نیز دین وارد می شود و سنن الهی را در علت های آسیب ملاحظه می ک ...
بنابراین از یک طرف دستگاه کارشناسی در دانشگاه که مبتنی بر آرمان های توسعه کارشناسی می کنند و از طرفی نگاه محدود فقهی در حوزه های علمیه و از طرف سوم تبعیت مدیران اجرائی کشور از سیاست های جامعه جهانی منتهی به این نظام برنامه ریزی برای کنترل جمعیت در جمهوری اسلامی ایران شده است و وضع جمعیت ایران به ای ...
بنابراین دو دستگاه محاسباتی را می توان بیان کرد که در دو سطح به مسئله می پردازند و درباره یک مسئله، محاسبات و نتایج و کارکرد های متفاوتی دارند؛ یکی به این صورت محاسبه می کند که تکثیر نسل واجب نیست و اقدامات پیش گیرانه فی نفسه جایز است و فقیه هم می تواند بر اساس مصالح در حوزه طیب نفس مکلفین تصرف کند ...