نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu, 25 Apr 2024
در این روایت بحث از کثرت صلوات و توجه و عهد ایشان با نبی اکرم مطرح شده است که امر بسیاری مهمی است و محتوای آن قدری متفاوت با روایات دیگر است. این شدت تعلق و عبادت و بندگی و افتقار ایشان نسبت به خداوند باید تببین شود که آیا ربطی به ارتباط ایشان با نبی اکرم هم دارد یا اینکه امر دیگری است.
اما نکته دیگر در روایت این است که اساس این مقامات و سیر حضرت ابراهیم به عبودیت برگشت می کند. مرحله اولی و اساسی برای حرکت ایشان مقام «بندگی» است. مقام نبوت و رسالت ادامه بندگی است و در هر مرحله هم این بندگی ارتقاء و رشد پیدا می کند؛ یعنی اینطور نیست که بندگی در مرحله بعد مثل «نبوت» در درجه قبل باقی ...
احتمال دوم این است که قسم اول دریافت وحی بدون واسطه بوده است. در قسم دوم و سوم از طریق حجابی بوده است که یا غیر ملک وحی یا ملک وحی و جناب جبرائیل بوده است. ولی با این معنی قسم اول اشرف از دو قسم دیگر است زیرا واسطه ای در کار نبوده است. و طبق روایاتی که داریم قطعاً قسمتی از وحی نبی اکرم از این جنس ب ...
ذیل این روایت نکته دیگری را در مورد عهد انبیاء بیان کرده است که انبیاء به امت های خودشان خبر نبی اکرم و وصی ایشان را می دادند و آنها را برای حضرت و ماموریت ایشان تمهید می کردند. این هم قسمتی از عهد آنها بوده است که امت خود را بر محور نبی اکرم و آمادگی برای نصرت حضرت، هدایت می کردند. این معنایی غیر ...
باید توجه کرد که این عهد و میثاقی که انبیاء سپرده اند یک امر لفظی نیست بلکه عهد آنهاست و باید ماموریت خود را متناسب با این عهدها، انجام دهند. این همان بحث تحمل ولایت است که درجاتی برای انبیاء ایجاد می کرده است. اینکه در روایت بحث از تحمل ولایت می کند و بین انبیاء و رسل متناسب با همین مسئله تفصیل ...
امامت کل نبی اکرم بر بقیه انبیاء با همین ضابطه معنا می شود و انبیاء اولوالعزم در این میدان عهد و عزم ویژه ای داشته اند. در آنها ذره ای طمع در رسیدن به این مقام نبود و فقط تبعیت و اطاعت در مقابل آن مقام بود. درحالیکه از بعض روایات بدست می آید که غیر اولوالعزم جایی طمعی در رسیدن به آن مقام داشتند و ...
در این روایت حضرت فرمودند معیار در نبوت و درجات انبیاء عقل آنها بوده است. اینکه ابتدای روایت بحث عقل انبیاء مطرح شده و بعد از اختبار عقل جناب سلیمان حرف زده شده است اینطور ظاهر می شود که معیار رجحانی که در روایت بیان شده است همین عقل است. این روایت باید توضیح داده شود که این عقل چه موضوعی است که سب ...
لذا فرق عمده همین فرق در عالم بیداری و رویاست. شبیه همین محتوی در موثقه برید العجلی هم در همین باب بیان شده است. لذا بعید نیست بگوییم این روایات قرینه می شود که بگوییم تعبیر «یسمع الصوت» در صحیحه هشام هم مقصود سمع در منام است. باید توجه کرد که عالم رویا، عالم خاصی است که ارتباط و تعلق با بدن قطع می ...
با این توضیح روشن هم می شود که چرا در دسته اول بحث امامت بر آنها را اشاره نکرده است؛ زیرا ماموریتی در مسیر هدایت و سرپرستی عباد ندارند که از امامت ائمه بر آنها بحث شود. اینجا بحث این نیست که آنها مطلقاً امام نداشته اند بلکه بحث این است که در نبوت خود ذیل امامت نیستند زیرا ماموریتی ندارند. لذا مثلاً ...
باید توجه کرد از این روایت بدست نمی آید که هرکس که امام شده است باید حتماً نبی و رسول باشد و بعد به امامت برسد. بله در مورد حضرت ابراهیم و شاید انبیاء اولوالعزم اینطور باشد ولی این مسلم معارف ماست که مقام امامت در اوصیاء نبی اکرم بوده است درحالیکه نبوت و رسالت ختم شده است. هرچند ممکن است کسی بگوید ...