نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024
اما اینکه روایات تحلیل فقط ناظر به خمس فریضه باشد نیز دچار مشکل است زیرا اولا از امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز روایت بر تحلیل داریم و ثانیا همین دو روایت یونس و حارث که مرحوم صاحب منتقی به آن استناد کرده اند دلالت بر بیش از خمس فریضه دارد.
اما اینکه حقوق سادات در عصر غیبت چگونه میشود شاهد بر این نیست که سهم سادات تحلیل نشده بلکه اقوال دیگری همانند اختصاص به سخص ثالث و قول مرحوم مجلسی نیز باعث میشود حقوق سادات از بین نرود.
مرحوم مجلسی ذیل دو معتبره محمد بن زید طبری صحیحه سالم بن مکرم (ابوخدیجه) در شروح خود بر کتب روائی میفرمایند پرداخت خمس لازم است ولی اگر کسی پرداخت نکند خمس از عین اموال منتقل به ذمه میشود لذا تصرف در اموال جایز میشود. ایشان در واقع میفرمایند عمده روایات از باب طیب ولادت است و طیب ولادت به این صورت ...
به مرحوم مجلسی نسبت داده شده است که مفاد این روایات این باشد که خمس از عین به ذمه منتقل میشود لذا تصرف شیعیان در اعیان حلال میشود. یعنی اگر کسی در خمس (حتی خمس متولد در مال خودش) تصرف کند، کار حرامی انجام نداده اما ذمه اش مشغول میشود.
قول نهم نیز تحلیل خمس شخص ثالث است یعنی اگر مالی به دست شیعه ای رسید که قبل از ورود به ملک او متعلق خمس بوده است تحلیل شده است. البته بعضی فرموده اند خمس شخص ثالث مخصوص به کسی است که معتقد به خمس نیست اما کسی که معتقد است ولی ملتزم به پرداخت خمس نیست (شیعه عاصی) تحلیل نشده است ولی بعضی همانند مرحوم ...
درباره مصرف خمس بعضی فرموده اند اگر یقین کنیم که امام علیه السلام به یک مصرف خاصی راضی هستند که احراز رضا میکنیم و الا به روایات مجهول المالک تمسک کرده اند که دلیل تصدق در مجهول المالک این است که امکان ایصال به مالک نیست لذا باید صدقه داده شود لکن از این روایات نمیتوان اینجنین استظهاری کرد و خمس مت ...
سپس در روایت آمده که معتّب به آنها جریان تحلیل را گفت و آنها دو نفر دو نفر وارد شدند و همین سوال را تکرار کردند و حضرت به آنها فرمودند این امر به ما مربوط نیست! و تا آخر هرکه وارد شد حضرت پیش دستانه همین جریان را نقل میکردند و میفرمودند که این امر به ما مربوط نیست و ما نمیتوانیم تحلیل و تحریم کنیم.
مرحوم صدوق این روایت را از شیخ خود مرحوم ابن ولید نقل کرده که از اجلاء هستند و عباس بن معروف که امامی ثقه است و باقی سند هم روشن است لذا سند روایت شریفه تمام است
اگر مراد از ولیت الغوص ولایت بر سرزمین باشد که ارتباط بین صدر و ذیل روایت روشن است که تملک حضرت نسبت به ارض و تحلیل آن هم روشن است و ممکن است گفته شود در این صورت آنچه تحلیل شده طسق آن سرزمین است لذا ذیل روایت شریفه دارد که در زمان ظهور طسق اخذ میشود.
متن زیر تقریر جلسه 223 درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 6 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به تعدادی از روایات مثل صحیحه حارث بن مغیره و فضیل بن یسار و معاذ بن کثیر اشاره کرده اند... ادامه بررسی صحیحه حکیم موذن وَ بِإِسْن ...