نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024
سند این روایت شریفه خوب است الا حکیم که توثیق ندارد. اما بعضی خواسته اند به این دلیل که ایشان مؤذن بوده و مراقب وقت نماز بوده است ایشان را توثیق کنند. همچنین مرحوم بروجردی میفرمایند سوالی که ایشان پرسیده است از احکام مربوط به شیعیان است و بعید است این گفتگو با شخصی شود که شیعه قابل اعتماد نبوده است ...
بعید نیست این استدلال صحیح باشد چراکه رجل دوم میگوید «انما یسئلک...» یعنی تفسیر سوال اول است و سوال اول درباره فروج و مناکح بوده است لذا سوال دوم هم ناظر به همین مورد است. البته احتمال هم دارد که سوال دوم اصلا ارتباطی به سوال اول نداشته باشد. یعنی ممکن هم هست گفته شود که سائل دوم سوال دیگری پرسید ...
نکته دیگری که در این روایت شریفه است این است که ممکن است بگوییم که کسی که از اموال اهل بیت علیهم السلام ارتزاق کرده یا مهریه ازدواج خود را از این اموال پرداخت کرده است نسل او دچار اشکال است که در این صورت باید بگوییم زنا و بغی در این روایات معنای باطنی دارد چراکه نکاح مخالفین هم ممضاة است. یعنی مخا ...
بنابراین روایت شریفه شامل خمسی که به اموال خود شخص تعلق گرفته نیز میشود و مختص به مناکح نیست و اعم از مؤونه است و لکن اشکالی که در این روایت شریفه وجود دارد این است که تحلیلی که در این روایت شریفه وجود دارد یک تحلیل مالکی است که مربوط به ولایت امام جواد علیه السلام بر اموال است و شامل زمان های دیگر ...
نکته دیگری که مرحوم میلانی فرموده اند این است که این روایت شریفه مربوط به خصوص مناکح است چراکه در این روایت شریفه میفرماید شیعنا و آبائهم چراکه اگر پدران شیعیان خود شیعه باشند که تحلیل شامل آنهاست و نیازی به ذکر آنها نیست لذا مراد آبائی است که عامه باشند و تحلیل نسبت به ایشان قطعا فقط در خصوص مناکح ...
در این روایت شریفه آمده است که از ناحیه شریفه کتابی آمد که: «لعنت خدا و ملائکه و مردم بر کسی که مال ما را حلال بشمرد». سپس مرحوم اسدی میگوید که من در ذهنم گذشت که هرکه حرامی را حلال بشمرد لعنت خدا بر اوست لذا فضیلتی بر امام نسبت به دیگران نیست و دوباره که نامه را نگاه کردم دیدم تغییر کرده است به ای ...
سند مرحوم شیخ به محمد بن علی بن محبوب صحیح است و ایشان هم که از اجلاء هستند و همچنین حسین بن سعید هم از اجلاء هستند.
در این روایت روشن است که شخصی از حضرت اذن در خمس درخواست کرده و حضرت فرمودند ما اذن نمیدهیم. لذا دلالت این روایت بر عدم تحلیل خوب است ولی سند آن تنها در صورتی مورد قبول است که مبنای پذیرش روایات کافی در صورتی که تضعیف خاص نداشته باشد را بپذیریم. ضمن اینکه ممکن است توبیخی هم در آن باشد به اصل استجاز ...
بعضی درصدد تصحیح روایت برآمده اند و فرموده اند که اولا مرحوم کلینی این روایات را از کتاب نوادر سهل نقل کرده اند و ثانیا سهل عند القدما ثقه است و ثالثا مراد از ثقه عندالقدما این است که متفردات وی را اخذ میکرده اند لذا این روایت معتبر است و لکن تصحیح روایت به این طریق متوقف بر اثبات هریک از این مقدما ...
اما اینکه حجت بعد از خلقت هم هست یعنی عوالم بعدی انسان هم باید حجت الهی حاضر باشد و این دستگاه احتجاج و همراهی و سیر با حجت الهی هست. انسان وقتی با حجتی همراه می شود، ادامه او هم با همین حجت خواهد بود. حتی اگر بحث پاداش و جزا و محاسبه اعمال در قیامت هم مطرح شود، باز مواجهه دیگری با همین حجت طراحی ش ...