نسخه آزمایشی
جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri, 19 Apr 2024
بحث در بررسی روایت علی بن مهزیار بود. در ذیل روایت حضرت اینطور تعبیر می کنند که مراد از غلات درآمد زمین است گرچه درآمد اجاره از زمین را هم شامل میشود و البته به مطلق درآمد ها هم غله گفته میشود ولی در اینجا قطعا مراد مطلق درآمد ها نیست چراکه در صدر روایت حضرت مواردی را برشمرده اند که حضرت خمس را از ...
همانطور که گفته شد این روایت صحیحه است و لکن بعضی احتمال داده اند که در طریق شیخ به علی بن مهزیار واسطه ای است که احتمالا حذف شده باشد که طبق این احتمال مشکل صدر روایت در اینکه قاری این کتابت در طریق مکه چه کسی بوده قابل حل خواهد بود.
مرحوم شیخ دو طریق صحیح به علی بن مهزیار دارند. احمد بن محمد بن عیسی اشعری هم از اجلاء هستند اما عبدالله بن محمد هم که برادر ایشان است، گرچه توثیق خاص ندارد ولی قرائنی همانند کثرت اجلاء بر وثاقت ایشان دلالت دارد لذا گرچه سند این روایت متوقف بر ایشان نیست اما اگر منفرد هم باشند ثقه هستند.
در ادامه حضرت فرموده اند این تصرفی که در امر خمس شده است مختص به همان سال است. اما آنچه در هر سال باید بپردازند همان زکات است. آنچه در آن سال خاص حضرت واجب کرده اند خمس طلا و نقره ای است که یک سال بر آن گذشته باشد. سپس حضرت مواردی را برشمرده اند که این خمسی که حضرت در آن سال واجب کرده اند در آنها و ...
ابراهیم بن محمد همدانی عرضه داشته اند که در صحیحه علی بن مهزیار آمده است که خمس بعد از مؤونه است و لکن در صحیحه علی بن مهزیار «تقوم بمؤونته» آمده است نه «بعد المؤونه» که باید این تفاوت بین این دو نقل بررسی شود که آیا در مکاتبه ابراهیم بن هاشم اضافه ای در نقل به معنی شده یا نقصی در مکاتبه علی بن مهز ...
یکی از احکام مهمی که ذیل این روایت باید بررسی شود این است که آیا این روایت دلالت بر این دارد که خمس ارباح مخصوص امام علیه السلام است همانطور که مرحوم شیخ حر در عنوان باب فرموده اند و بعضی دیگر نیز فرموده اند که خمس فوائد، خمس فریضه نیست بلکه خمس سنت است و مصرف آن هم متفاوت با خمس فریضه است؛ و لا اق ...
همانطور که گفته شد وجوهی در اینکه وکیل امام علیه السلام نمیدانستند حق امام کدام است که آن را اخذ کنند بیان شده است که در جلسه گذشته بررسی شد. احتمال دیگری هم که بیان شده است این است که خمس ارباح مکاسب خمس فریضه نیست بلکه خمس سنت است لذا وکیل امام علیه السلام این جنس از خمس را نمیشناخته است نه اینکه ...
همانطور که گفته شد ظاهر روایت دوم این است که از صد کر عشّار ده کر را گرفته اند و به دلیل تعمیر و آبادن کردن زمین کشاورزی داده است و شصت کر باقی مانده که راوی سوال کرده است که از این مقدار باقی مانده چه مقدار حق شماست و چه مقدار حق اصحاب است؟ حضرت در پاسخ فرموده اند باید خمس شصت کر را بعد از مؤونه ب ...
همانطور که در جلسه گذشته بیان شد این روایت شریفه ظهور در این ندارد که علی بن مهزیار توقیع را مشاهده کرده باشد و لااقل روایت شریفه از این لحاظ مجمل است و ظهور در این ندارد که علی بن مهزیار توقیع را مشاهده کرده باشد؛ اما اینکه علی بن مهزیار اهتمام به نقل توقیعات داشته اند لذا حتما این توقیع را خود ای ...
کلام در روایت اول بود که بحث از مؤونه بیان شد و نکته دیگر این است که مراد از بعدیت تاخر زمانی است یا رتبی است که اگر تاخر زمانی باشد یعنی تعلق خمس بعد از مؤونه است و اگر تاخر رتبی باشد یعنی از همان ابتدا خمس تعلق گرفته است و صرف مؤونه اذن داده شده است. ثمره این بحث در مواردی مثل هزینه هایی که در شأ ...