نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024
مرحوم علامه ذیل همین آیه شریفه که در مقام تبیین آن توسط روایات بودیم که بحث موت و حیات را بحث کرده است فرمودند این آیه در مورد ایمان و کفر صحبت می کند. وقتی فرموده «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» مقصود این است که انسان تا به حقیقت ایمان نرس ...
با این معنا مقایسه در آیه شریفه دیگر مرحله موت و حیات نیست بلکه مقایسه در مرتبه جعل نور است. یعنی کسانیکه که میت هستند و به نبی اکرم نرسیدند اصلاً در این مقایسه نیستند. بلکه مقایسه بین دو دسته ای است که با نبی اکرم احیاء شدند و به حقیقت علم و معرفتی رسیدند. این همان معرفت و نور اسلام است که منزلتی ...
خلاصه ما یک مقام معرفت در حکمت در این آیه شریفه داریم که به معرفت الامام و فقه در دین تطبیق شده است؛ یک مقام عمل هم داریم که به طاعت و اجتناب کبائر تطبیق شده است. اگر به کسی این مقام معرفت را دادند که دین را بر محور امام بفهمد و تقوای الهی هم داشته باشد این حکیم است. کسی اگر به این حقیقت نرسید و حق ...
نسبت به خداوند متعال معلوم است که غنی است و توهم فقر او دورتر است. بسیاری این را می فهمند. آنجایی که ما گیر می افتیم نسبت به امام است. خیال می کنیم امام محتاج ماست. چون در قالب بشر ظاهر شده خیال می کنیم ما نباشیم کار امیرالمومنین علیه السلام جلو نمی رود. کسی شاکر است که اولا امام را بشناسد و ثانیا ...
اما دسته دوم علومی هستند که مقصود بالعرض می باشند. دستورات فقهی از این علوم هستند. حتی ایشان می فرماید: دستورات اخلاقی برای این است که انسان با تهذیب به این معرفت مقصود بالذات برسد. بنابراین دستورات اخلاقی و فقهی ای که در دین آمده، مقصود بالعرض هستند. این علوم تقلیدی هستند و مقدمه رسیدن به آن علم ل ...
این روایت در العیاشی هم نقل شده است و شاید یک روایت باشد. ولی در محاسن این روایت به سند دیگری نقل شده است. «عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي بَصِير» که این سند هم تمام است. اما سند روایت کافی هم بی اشکال است. علی بن ابراهیم و محمد بن عیسی بن عبید که بحثی ...
این جریان آتش و ورود به آن اصل داستان ابتلاء دنیا حول انبیاء است که انسان لبیکی بگوید و در این فتنه ها همراه حضرات همراه شود. این آتش در عوالم بعد هم برای اینها به نحوی امکان ایمان و کفر را فراهم می کند. در دنیا به ما گفته شد که وارد سختی ها شوید. اگر رفتیم مومن هستیم و اگر به خاطر سختی های تکلیف ع ...
در این تعبیر دیگر نمی شود اهل اعراف را با دسته خلطوا عملا صالحا یکی گرفت زیرا صریح در این است که عِدل اینهاست. لذا این روایت در جمع بندی روایات باید دقت شود که مقصود از اهل اعراف چه کسانی هستند. این تعبیر با روایاتی که اهل اعراف را مشمول شفاعت معنا می کرد و به مومن مذنب این خیلی سازگار نیست. بلکه ا ...
همین روایات و مشابهات آن است که نشان می دهد نباید در سلوک انسان خلط بین اصل و فرع کرد. اینها یک چیزی دارند که گوهر اصلی همان است که ایمان با خدا و رسول است. که بعضاً با تعبیر محبت هم بیان شده است. ولی همین ها ممکن است خطاهایی در فروعات داشته باشند. این خطاها بعضاً در دنیا و ممکن است در عوالم بعد تط ...
وادی اعراف وادی معرفت الامام است که همه از همین وادی عبور می کنند ولی در سوره مبارکه اعراف بیان کرده است که عده ای هستند که در این زمینه لنگ هستند. لذا در حرکت بر صراط و عبور به سمت بهشت مشکلاتی دارند. اینجا باید در وادی معرفت یک کمکی به آنها بشود که امکان ورود به بهشت پیدا کنند. این شفاعت و عنایت ...