نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

امام رشته اصلی همه رشته های رحمت / فداکاری از داشته ها و بدهکاری در مقابل امام، راه وصول به مقام رضوان

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری روز بیست و دوم و بیست وسوم آبان ماه، مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی، دفتر مقام معظم رهبری در قم به ایراد سخنرانی پرداختند و در موضوع رشته رحمت خدا و سلوک در این مسیر و رسیدن به مقام رضوان و ارتباط این معنا با جایگاه امام به بحث پرداختند.

در اولین جلسه این مراسم، ایشان با قرائت فرازی از زیارت جامعه کبیره به تبیین معنای «رحمت موصوله» پرداختند و در این رابطه گفتند امام رحمت موصوله است، بنابراین همه این رشته های محبت، به محبت امام ختم می شود. امام، مستغرق در محبت خدای متعال است و همه رشته های محبت خدای متعال را به نحو اتم دارا است، این رشته رحمت رحمانیه ای که از شعاع معصوم می تابد قطع نمی شود و حتی نسبت به کافر تا جهنم هم ادامه پیدا می کند. اگر کسی رشته محبت با امام را قطع کرد، همه محبت ها قطع می شود و اگر کسی متصل به امام شد آرام آرام، حجاب از او برداشته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در تبیین بیشتر این رشته رحمت الهی افزودند: محبت امام در همه وادی ها وجود دارد ولی کسی که واسطه ها، او را مشغول کرده است، محبت خدا و معصوم را در پشت این واسطه ها نمی بیند؛ مثل طفلی که با اسباب بازی ای که پدر خریده، سرگرمِ بازی می شود ولی از محبت پدر غافل است.

ایشان در مراسم روز عاشورای حسینی نیز در تکمیل و جمع بندی این موضوع گفتند: اصحاب سید الشهداء علیه السلام، رشته رحمت خدای متعال را رها نکردند تا به معصوم که سرچشمه رحمت است رسیدند. البته کسی به معصوم چیزی نمی دهد بلکه این شعاع امام حسین است که در قلوب محبین تابیده است. امام حسین علیه السلام شب عاشورا، همه اصحاب را مرخص می کنند تا روز عاشورا، کسی خود را طلب کار نداند و اصحابی که مانده اند بتوانند اهل سیرِ در وادی محبت حضرت باشند، نه آنکه حضرت گران فروشی کرده باشند.

ایشان در ادامه به تبیین عظمت فعل سید الشهداء و مقام اخلاص در محبت پرداختند و گفتند امام حسین علیه السلام، اعظم بلای عالم را به جان می خرد و در حالی که گرسنه، تشنه و مجروح در گودی قتلگاه افتاده است عرضه می دارد «الهی رضا بقضائک، تسلیما لامرک، لامعبود سواک، یا غیاث المستغیثین» جمله آخر بدین معنا است که حضرت، همه این فداکاری ها را لطف خدای متعال می دانند نه آنکه نسبت به خدای متعال طلب کار باشند بلکه خود را بدهکار می داند. زیبایی کار امام حسین علیه السلام همین است که هرچه دارد را از خدا می داند و این اخلاص در رضا، همان کمال محبت است. در عاشورا با عبادت و فداکاری امام حسین علیه السلام درهایی از محبت الهی باز شد و جذبه های آن به همه عالم تابید که تا پیش از عاشورا،  دسترسی به آن ممکن نبود. گزارش تفصیلی این جلسه در آینده در همین پایگاه منتشر خواهد شد. ان شاء الله.