نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024

سخنرانی در محفل شاعران آیینی / امام سجاد(ع) گشاينده دو درب زيارت و بكاء برای بهره مندي از عاشورا در همه عوالم

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري هشتم آذر ماه، مصادف با شهادت امام سجاد عليه السلام، در محفل شاعران آييني قم حضور يافتند و با تبيين ارتباط عاشورا و عصر ظهور، تأكيد كردند سير امت به سوي ظهور از طريق عاشورا واقع مي شود و امام سجاد عليه السلام، ابواب بهره مندي از عاشورا را به روي امت گشوده اند . ايشان در ادامه افزودند زيارت و بكاء دو حقيقتي است كه امام سجاد عليه السلام از طريق آن ها، امت را در عاشورا سير داده اند و با آن ها امت را تا درك ظهور پيش مي برند.

در ابتداي اين جلسه ايشان با اشاره به جايگاه ائمه عليهم السلام و نقش زيارت در سير به سوي توحيد گفتند ائمه عليهم السلام، ابواب الله اند و هر شأني از معصوم، بابي به سوي وادي توحيد است. تنها نكته ورود به اين باب نيز همان مطلبي است كه خداي متعال فرموده است كه «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُم‏» (بقره/58) يعني راه توحيد، باب الولايه است و ورود به اين باب، بايد متواضعانه و «سجدا»  باشد. ايشان با اشاره به ويژگي خاص زيارت جامعه كبيره گفتند بايد در مقابل جمال و جلال و ساير شؤون توحيد سجده كرد و اين سجده آسان نيست. خضوع در مقابل هر شأن از ائمه عليهم السلام، بابي از توحيد را به سوي انسان مي گشايد و امكان سجده بر خداي متعال را براي سالك فراهم مي كند. در هر سلامي از زيارت جامعه، خشوعي و سرّي نهفته است و با هر سلامي دربي از توحيد به روي زائر باز مي شود و به همين دليل زيارت جامعه، ابواب الله است.

حجت الاسلام والمسلمين ميرباقري در ادامه، عصر ظهور را عصر تحقق توحيد و عصر تحقق آيه غيبي عالم دانستند و در اين رابطه گفتند خداي متعال در قرآن به رسول الله وعده اين غيب را داده و فرموده است «وَ يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرين‏» (يونس/20) . بر اساس روايات، با ظهور حضرت بقيه الله اين وعده محقق مي شود. ظهور، حقيقتي است كه در هاي آن از مطلع عاشورا گشوده شده و در قِبال عاشورا، به رسول خدا داده شده است.

ايشان در ادامه افزودند راه ارتباط ما با عاشورا كه درهاي غيب عالم را به روي ما باز مي كند، زيارت و بكاء است. اين دو باب به قدري فوق العاده است كه قابل تصور نيست و به همين دليل گاهي روايات فضائل بكاء و زيارت را باور نمي كنيم. اگر حج بر اساس روايات، فرار الي الله است و  بايد براي فرار از شرك ها به حج رفت تا در نهايت حج به وادي امن توحيد رسيد، در زيارت، هفتاد حج نهفته است. جا دارد تا همان طور كه كتب مقامات العارفين نوشته شده و در آن ها مسير سلوك و مقاماتي كه از اين مسير مي توان به آن رسيد بيان شده است؛ مقامات الباكين و مقامات الزائرين نيز نوشته شود.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با اشاره به ارتباط عاشورا و ظهور و نقش امام سجاد در حركت از عاشورا به طرف عصر ظهور گفتند سير عالم به طرف عصر ظهور با عاشورا واقع مي شود و براي رسيدن به غيب عالم و ظهور حضرت بقيه الله، دو دربِ زيارت و بكاء گشوده شده است كه هر دو باب را سيد الساجدين گشوده اند. زيارت اربعين امام سجاد، باب زيارت را تا ابد به سوي كائنات باز كرد و گريه چهل ساله ايشان، باب بكاء بر سيد الشهداء را در عالم گشود تا هر سوز و اشكي بر سيدالشهداء از آهي باشد كه ايشان به عالم چشانده اند.

ظهور با آمادگي امت و حضور امام عصر محقق مي شود و هر دو از مطلع عاشورا امكان پذير شده اند و امام سجاد عليه السلام علاوه بر آن كه سرسلسله ائمه نسل امام حسين عليه السلام هستند (چنانكه در ذكر صلوات بر حضرت آمده است كه «جَعَلْتَ‏ مِنْهُ‏ أَئِمَّةَ الْهُدَى‏ الَّذِينَ‏ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون»‏) باب سير با سيد الشهداء را نيز گشوده اند. ايشان در ادامه تأكيد كردند تحمل ولايت اهل بيت چنانكه در روايت آمده امر دشواري است به گونه اي كه تنها ملائكه مقرب الهي، انبياء مرسل و مؤمنين ممتحن توان تحمل آن را دارند. بنابراين ظهور اين امر در عالم نياز به آمادگي امت دارد و اين آمادگي جز با عاشورا و سير در ابوابي امام سجاد از عاشورا گشوده اند ممكن نيست.