نسخه آزمایشی
جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri, 29 Mar 2024

سخنرانی شب وفات حضرت معصومه(س) / تجلي شفاعت نبوي، انوار علوي و جلالت فاطمي در حرم كريمه اهل بيت

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در مراسمي كه در بيست و يكم بهمن ماه، مصادف با شب شهادت حضرت فاطمه معصومه عليها سلام در حرم مطهر اين بانو برگزار شد با استناد به فرازهايي از زيارتنامه حضرت معصومه عليها سلام، برخي از ابعاد عظمت و جلالت اين بانو را بيان نمودند. متن زیر گزارشی خلاصه از محتوای بیانات ایشان است.

ايشان دقت در عبارات زيارتنامه مأثور حضرت فاطمه معصومه عليها سلام را مهم شمرند و افزودند: زائر در ابتدای اين زیارتنامه، پس از آنكه به پنج پیامبر بزرگ خلقت سلام مي دهد، مراتب سلام و ارادت خود را به شكل خطاب حاضر، به چهارده معصوم اظهار مي نمايد که این حضور در خطاب، دلالت بر تجلي انوار معصومين عليهم السلام در این حرم مطهر و عظمت شخصیت این بانوی مکرم دارد.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با اشاره به فراز ديگري از زیارت نامه حضرت معصومه عليها سلام، به اين نكته پرداختند كه وقتي زائر، اين بانو را با عباراتي نظير «بنت رسول الله»، «بنت فاطمه و خديجه»، «بنت امير المؤمنين» و ...  مورد خطاب قرار مي دهد، اين نوع ارتباط ميان حضرت معصومه و پنج تن، صرفا از جنس «يك ارتباط فرزندی عادي» نيست؛ بلكه رابطه اين بانو با پنج تن، رابطه خاصی است كه منشأ معرفت و بهرهمندي است، همان طور كه وقتي زائر با عبارات «بنت ولي الله»، «اخت ولي الله» و «عمه ولي الله»، اين بانوي عظيم الشأن را مورد خطاب قرار مي دهد؛ اين روابط، به ارتباط خاص حضرت معصومه با معصومين هم عصر ايشان، اشاره دارد و از رشته اتصال خاص اين بانو با اين سه امام بزرگ پرده برمی دارد.

تبيين مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه عليها سلام، نكته ديگري است كه حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري با استشهاد به زيارتنامه اين بانوي مكرم بدان مي پردازند. ايشان با بيان اين كه حضرت معصومه عليها سلام از اذن خاص خداي متعال در شفاعت از بندگان برخوردارند، مقام شفاعت ايشان را در ذيل مقام شفاعت نبي اكرم و ائمه معصومين عليهم السلام برشمردند و با اشاره به سجده نبي مكرم اسلام در مقابل باب الرحمان و دستگيري ايشان از همه امم در عالم محشر، اصل اين مقام را مخصوص رسول خدا دانستند و اين نكته را متذكر شدند كه خداي متعال، جلالت حضرت زهرا سلام الله عليها را به اين بانو اعطا نموده و حرم مطهر حضرت معصومه را محل تجلي خاص انوار معصومين قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در سخنان پاياني خود با اشاره به عظمت امام رضا عليه السلام تأكيد كردند هجرت حضرت فاطمه معصومه و بسياري از امام زادگان و بزرگان به قم و ايران، از برکات هجرت امام رضا عليه السلام است، چنان كه اگر قم مبدأ تحول در تاریخ قرار گرفته به تبع نور اين امام رئوف است. ايشان در انتها تكريم اين بانو و حرم مطهر ايشان ضروري دانستند.
با توجه به اهمیت بیانات ایشان در آینده نزدیک متن کامل این جلسه را منتشر کرده و در مباحث عمومی این پایگاه قرار خواهیم داد. ان شاء الله. قابل ذکر است در باب شناخت حضرت معصومه سلام الله علیها در این پایگاه می توانید به مقاله «تحلیل زندگانی حضرت معصومه(س) با توجه نگاه فلسفه تاریخی» مراجعه کنید.