نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu, 28 Mar 2024

ضرورت حادثه سازی بین المللی، مبتنی بر مکتب رسانه ای انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در روز بیست و سوم شهریور ماه با حضور در خبرگزاری فارس، در یک گفتگوی صمیمی با برخی از مسؤولان این خبرگزاری به تشریح مسائلی نظیر سیاست خبری مطلوب و ارتباط آن با حکم فقهی خبر، وضعیت تولید علم دینی در کشور و نگاه های مختلفی که در این حوزه وجود دارد و نیز جایگاه دفتر فرهنگستان در موضوع تولید علم و نسبت آن با سایر مراکز علمی پرداختند.

در ابتدای این دیدار، معاون فرهنگی فارس، گزارشی از نفوذ و تأثیر رسانه ای این خبرگزاری ارائه کرد و در ادامه حجه الاسلام میرباقری درپاسخ به سؤالی به تبیین رسالت اصلی دفتر فرهنگستان در عرصه تولید علم پرداختند. ایشان وظیفه دفتر فرهنگستان را تولید مفاهیم بنیادی فرهنگ برشمردند و همین را شاخصه اصلی تمایز دفتر فرهنگستان علوم اسلامی با سایر حوزه های تولید علوم تخصصی، نظیر حوزه های علمیه، دانشگاه ها و نیز حوزه های ناظر به اجرا ، نظیر سازمان برنامه دانستند.

ایشان با تبیین نگاه های موجود در تحول علم، نگاه دفتر فرهنگستان علوم اسلامی را تحول در نظام روش تحقیق و رسالت این مجموعه را در قبال حوزه های علمیه، دانشگاه ها وحوزه های اجرایی، رسالت تولید منطق هماهنگی محتوایی این سه مجموعه و ایجاد شبکه محتوایی برشمردند. ایشان وظیفه دیگر دفتر فرهنگستان علوم اسلامی را در قبال حوزه، ایجاد عمق استراژیک دانستند.

حجت الاسلام میرباقری وضعیت تولید علم در کشور را مثبت ارزیابی کرده و نتیجه تحولات سه دهه اخیر انقلاب اسلامی را شکسته شدن مرزهای دانش به معنای ایجاد پارادایم جدید تحقیق و تفکر دانستند. ایشان با اشاره به این که محور این تحولات در دو دهه اخیر شخص مقام معظم رهبری بوده اند، لازمه تحول در حوزه و دانشگاه را ایجاد یک بستر اندیشه انقلابی در این مجموعه ها دانستند که در طول زمان نه تنها دچار انفعال و هضم نشود بلکه بتواند اندیشه مدرن را در خود منحل نماید.

حضرت حجت الاسلام میرباقری با اشاره به حکم فقهی خبر، حکم آن را در سه رویکرد موضوع شناسانه به خبر متفاوت دانستند. ایشان با تبیین سه رویکرد انتزاعی، مجموعه ای و تکاملی به خبر؛ افق مطلوب رسانه های انقلابی را، فعالیت مبتنی بر مکتب رسانه ای انقلاب دانستند که منجر به حادثه سازی در سطح بین المللی وتغییر بیم و امیدها به نفع جبهه حق خواهد شد. 

ایشان در پایان با تشریح سه مکتب سکولاریزم، مدرنیته اسلامی و اسلام ناب در حوزه رفتار رسانه ای تأکید کردند درگیری رسانه های انقلابی باید از حد درگیری صرف با احزاب، به درگیری مکتب اسلام ناب با مکاتب رسانه ای مبتنی بر اسلام آمریکایی تبدیل شود و از این منظر بتواند حوادث جاری منطقه را تحلیل کند و پیش بَرد.