نسخه آزمایشی
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed, 24 Apr 2024

درایت در کلام معصوم و شناخت حجاب مدرنیته دو رسالت اصلی طلبه

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در روز بیست ششم شهریور ماه، مصادف با  ولادت ثامن الحجج علیه السلام با حضور در مراسم افتتاحیه مدرسه علمیه حضرت آمنه قم به تبیین رسالت حوزوی طلاب پرداحتند و درایت در کلام معصومین برای حکمت آموزی، حکیم شدن و تعلیم آن را اولین وظیفه طلبگی و فهم حجاب مدرنیته به عنوان اساسی ترین مانع عصر حاضربر سر راه شیعیان را دومین وظیفه اساسی طلاب دانستند.

ایشان در توضیح اولین بخش از این رسالت با تمسک به حدیثی از امام رضا علیه السلام گفتند : اولین وظیفه ما آموختن معارف اهل بیت و تعلیم آن به دنیای تشنه امروز است . مقیاس رشد شیعیان و میزان سنجش جایگاه آنها ، آشنایی با روایات و داریت در روایات می باشد.

ایشان در ادامه توضیح دادند که درایت در روایت همان معرفت است که خداوند در قلب کسانی قرار می دهد که می خواهد آنها را هدایت نماید. این نور نیز بر اساس آیات نورانی قرآن و روایات تنها به عباد داده میشود، یعنی شرط دریافت آن بندگی است.

حجت الاسلام میرباقری در توضیح حقیقت درایت و معرفت گفتند : معصوم با کلماتش حضور دارد و به هر کس به اندازه فهم خودش عطا می کند و با هر کسی به زبان خودش صحبت می کند و به اندازه ایمان و عقلش به او می فهماند. نور علم همین باطن کلام معصوم است  و این همان شراب طهور و ماء عذب است.

ایشان درباره ضرورت معرفت به کلام معصوم گفتند : خدای متعال طلب این حقیقت را در وجود همه ما گذاشته است .چرا که در غیر این صورت دعوت انبیاء به توحید و معارف لغو بود . عباد کسانی اند که معصوم از طریق کلمات خود ، نورانیت و هدایت را به ایشان منتقل می کند .معصوم به اندازه بندگی به انسان عطا می کند ، چنان که در حدییث عنوان بصری هم به این مطلب اشاره شده است.

ایشان در ادامه بالاترین درجه ایمان را از نظر روایات ، درایت در روایات شمردند و گفتند اگر مومن به این نقطه برسد چشمه جوشانی می شود که هم حکمت به او داده می شود و هم دیگران از این حکمت بهره مند می شوند. حکمت همان چیزی است که مردم را به خدا می رساند و حکیم همان کسی است که خداوند این نور را به او عطا کرده است.

ایشان در جمع بندی بخش اول رسالت طلبه بیان داشتند که وظیفه اول ما این است که حکیم شویم و هم به دیگران حکمت بیاموزیم و تنها راه آن کلمات معصوم است ، چرا که خدای متعال این گوهر را تنها در وجود معصوم قرار داده است . باید به این معارف اصیل دست پیدا کرد تا دیگر رهزن ها کنار روند.

ایشان با تبیین لوازم حکت آموزی گفتند : حکیم شدن هم تلاوت روایت و هم درایت در روایت لازم دارد. علوم حوزه ، لازمه تلاوت است اما درایت ، تهذیب لازم دارد و اگر کسی در وادی تهذیب قدم نهاد تازه اول راه است که باید با امام درجات تقوا و ایمان را پیش رود.

ایشان با بیان اینکه امام تنها راه حکمت آموزی است  گفتند اگر چشم انسان به دست دیگرانی غیر از معصوم باشد حتما از مسیر دور می شود ، چنانکه در روایت کافی آمده است برخی نهر عظیم را رها می کنند و ته مانده های آب برکه ها را با ولع می نوشند . از امام پرسیدند نهر عظیم چیست ؟ امام پاسخ دادند نهر عظیم همان امام است . ایشان در تبیین دشواری این مسیر به این نکته اشاره کردند که تنها سه دسته می توانند حامل این علم شوند پیامبران مرسل، ملک مقرب و مومن ممتحن ، یعنی مومنی که در امتحانات بندگی موفق شده است چرا که همه ایمان ، همین معارف است و رسیدن به این علم ، رسیدن به بالاترین درجات ایمان است.

ایشان در ادامه با توضیح حجاب های شیطانی به تبیین بخش دوم رسالت طلبگی پرداختند .  حجت الاسلام میرباقری در تبیین این بخش گفتند : مهمترین حجاب امروز ما که فضا را تاریک و شبهه ناک کرده ، حجاب مدرنیته است ، این تمدن مبتنی بر شیطنت بزرگ ترین حجاب است که باید آن را شناخت و مردم را از آن نجات داد.

ایشان با اشاره به تقابل دو جریان نور و ظلمت گفتند : همانطور که ائمه علیهم السلام ، حقیقت ذکر وانوار متراکمی هستند که در خانه های آنها اجازه رفعت داده شده است و کسانی که در این خانه ها وارد شوند از ذکر الهی غافل نمی شوند در سوی دیگر ، جریان ظلمت است که باید مردم را از این جریان آگاه کرد چنانکه در روایت آمده بنی امیه مانع نشر توحید نمی شدند بلکه جلو معرفی شرک را میگرفتند چرا که وقتی شرک شناخته نشد ، می تواند خودش را به عنوان توحید معرفی کند.

ایشان در پایان با ذکر خاطره ای بیان داشتند که باید با التماس از محضر امام رضا علیه السلام از ایشان بخواهیم تا کلمه ای را به گوش جان ما القا کنند که با آن بساط شیطان جمع شود چنانکه مصداق تام این کلمه و همه حقایق همان کلمه روحی است که به رسول خدا اعطا شد . برخی ممکن است چنان فصیح صحبت می کنند که در ظاهر کلامشان حتی یک واو یا فا خطا نباشد اما باطن قلبشان ظلمانی است.

ایشان در جملات پایانی بیاناتشان این مطلب را این گونه تکمیل کردند که تا چراغی در قلب انسان روشن نشود ، انسان نمی تواند راه سعادت را به دیگران نشان دهد . انسان باید به شهد و جان کلام معصوم برسد که این همان «عسل مصفی» ، «شراب طهور» و «خمرلذه للشاربین» است.