نسخه آزمایشی
دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 - Mon, 29 Apr 2024

انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی تغییر مسیر جهان، به نفع معنویت و اسلام

حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری در دوازدهم مهرماه با حضوردر سلسله نشست های مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر پیرامون انقلاب اسلامی، به تبیین پیچ تاریخی انقلاب پرداختند. ایشان با نگاهی اجمالی به تمدن غرب و عمق ایدئولوژیک آن که به حذف دین منتهی می شود، ظهور انقلاب اسلامی با ادبیاتی نو در عرصه مبارزه با دنیای مادی را پیچ تغییر تاریخ و تعادل موازنه به نفع جبهه حق دانستند.

ایشان در ابتدای این جلسه، نگاه فلسفه تاریخی برای روشن ساختن سرحلقه های تاریخ، آن هم در موضوع مهم انقلاب اسلامی را ضروری دانستند و تأکید کردند انقلاب اسلامی، نیازمند پژوهش های جدیِ مبتنی بر اندیشه فلسفه تاریخی، برای تئوریزه کردن اصل انقلاب و نیز تولید دانش های پشتیبان آن می باشد که حق انقلاب در این زمینه ادا نشده است.

ایشان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، دو شاخصه پیچ تاریخی کنونی را گرایش به معنویت و بیداری معنوی ای که منتهی به مبارزه های بین المللی بر علیه جریان سلطه سکولاریستی می شود برشمردند و این پیچ تاریخی را پیچ تغییر جهان با محوریت اسلام، ظهور مجدد معنویت و فروپاشی سلطه سکولاریسم نامیدند.

ایشان تغییرات پدید آمده در جهان بعد از رنسانس و تحت مدیریت دنیای مادی را عمیق، همه جانبه و فراگیر توصیف نمودند واین گونه توضیح دادند که تمدن مادی به دنبال ایجاد دگرگونی اعماق جامعه و تحول ایدئولوژیک و تغییر گرایش های اجتماعی بوده واین فرآیند تا ایجاد فلسفه ها، انقلاب های علمی و تغییر ساختار ها پیش رفته و در عین حال برنامه ریزی جامعی برای همه تحولات زندگی بشر داشته است و در این برنامه ریزی ها فراگیری برنامه، نسبت به همه جهان اسلام و غیر آن مد نظر بوده است.

ایشان هدف غرب را در همه دوره های بعد از رنسانس تبدیل فرهنگ تجدد به قطب فرهنگی جهان و تبدیل سایر فرهنگ ها به اقمار حول این فرهنگ دانستند که تا ایجاد تمدن مدرن با شاخصه سکولاریزاسیون و خالی نمودن زندگی بشر از مفاهیم قدسی پیش می رود.

ایشان به پیدایش انقلاب اسلامی در چنین شرایطی اشاره کردند که با طراحی معمار کبیر خود سه هدف تشکیل دولت اسلامی، احیای هویت اسلامی و بیداری معنوی جامعه جهانی را دنبال می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری حضور دین در قانون و پذیرش دخالت دین در ساختارهای کلان قدرت را یک الگوی ممتاز دانستند که بعد از صدر اسلام حتی در دوران اقتدار پادشاهی شیعی نمونه ای نداشته است.

ایشان حضرت امام را منشأ تغییر ادبیات مبارزه به یک ادبیات عمیق دینی معرفی کردند که تا قبل از انقلاب این ادبیات، حامل فرهنگ مارکسیستی بود و طرح مفاهیمی نظیر استکبار و یا شیطان بزرگ به جای امپریالیسم را نمونه ای از این تغییر ادبیات دانستند. ایشان در ادامه این چنین توضیح دادند که مبارزه  حضرت امام یک مبارزه طبقاتی متکی به فرهنگ و قدرت شرق نبود بلکه درگیری با محور کفر و در ذیل آن همه حکومت های مادی بود که شامل مثلث صهیونیسم، سرمایه داری و کمونیسم می شد.ایشان ویژگی برجسته تئوری مبارزه حضرت امام را درگیری با محور کفر و عدم تنزل از این سطح از مبارزه علی رغم همه فشارها دانسته و آن را لازمه تحول جدی و عمیق برشمردند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری تفاوت اساسی امام با سایر فقها را نه در قبول ولایت مطلقه فقیه بلکه در موضوع شناسی دانستند و این گونه توضیح دادند که مأموریت اصلی فقیه حاکم از منظر امام، ایجاد تحول جهانی، بدون تقید به مرز جغرافیایی خاص می باشد.

ایشان مفهوم قدرت را از جمله مفاهیمی دانستند که در نتیجه این نوع از مدیریت دست خوش تغییر شده است و از معنای قدرت مادیِ ناشی از سلاح های استراتژیک تغییر یافته است.

ایشان در ادامه تأکید کردند انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را از جهتی که پرچمداران لیبرال دموکراسی برای آن ترسیم کرده بودند و مدعی پایان تاریخ به معنای حاکمیت بلامنازع این جریان می دانستند تغییر داد و این همان معنای پیچ تاریخی است.

ایشان در سخن پایانی، دنبال نمودن خلأهای تئوریک انقلاب نظیر تئوریزه کردن اصل انقلاب ،تولید ادبیات مبارزه و دیپلماسی جدید را از مأموریت های کنونی انقلاب دانستند.