نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 - Thu, 9 May 2024
بنابراین همان قولی که فیء در هر دو آیه به یک معنا باشد دقیق تر است و با سایر ادله و سایر آیات سوره حشر هم سازگار است؛ اما اینکه حضرت در این صحیحه می فرمایند: «فَهَذَا بِمَنْزِلَةِ الْمَغْنَمِ» یا به این صورت توجیه می شود که ذیل روایت شریفه به صورت کلی تقیةً صادر شده است و یا باید وجه دیگری برای آن ...
صحیحه محمد بن مسلم که ایشان به آن تمسک کرده اند در جلسات بعد بررسی خواهد شد و بیان خواهد شد که بعضی با توجه به همین صحیحه و قرائن دیگری بین آیه اول و دوم تفکیک کرده اند لکن آیه اول مربوط به فیء غیر منقول و آیه دوم مربوط به فیء غیر منقول دانسته اند، لکن ایشان می فرمایند که مراد از صحیحه این است که آ ...
این بیان مرحوم خویی مواجه با دو اشکال است؛ یکی اینکه سیاق آیات شریفه این است که هردو آیه مربوط به یک موضوع باشد؛ و سوال دوم هم این است که آیه شریفه دلالت بر این دارد که کل فیء تقسیم به شش سهم می شود درحالی که آیه خمس دلالت بر این دارد که خمس آن تقسیم به شش سهم می شود.
به لحاظ لغوی غنیمت هم جزئی از انفال است و لذا به لحاظ لغوی این بحث جا دارد که نسبت انفال و غنیمت چیست؟ و لغت مانع از این بحث نیست؟ بله، اگر به لحاظ لغوی انفال غیر از غنیمت بود، و اطلاق آن بر غنائم محذور داشت، دیگر نسبتی بین این دو برقرار نبود.