نسخه آزمایشی
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403 - Mon, 20 May 2024
بنابراین روایت شریفه شامل خمسی که به اموال خود شخص تعلق گرفته نیز میشود و مختص به مناکح نیست و اعم از مؤونه است و لکن اشکالی که در این روایت شریفه وجود دارد این است که تحلیلی که در این روایت شریفه وجود دارد یک تحلیل مالکی است که مربوط به ولایت امام جواد علیه السلام بر اموال است و شامل زمان های دیگر ...
نکته دیگری که مرحوم میلانی فرموده اند این است که این روایت شریفه مربوط به خصوص مناکح است چراکه در این روایت شریفه میفرماید شیعنا و آبائهم چراکه اگر پدران شیعیان خود شیعه باشند که تحلیل شامل آنهاست و نیازی به ذکر آنها نیست لذا مراد آبائی است که عامه باشند و تحلیل نسبت به ایشان قطعا فقط در خصوص مناکح ...
در این روایت شریفه آمده است که از ناحیه شریفه کتابی آمد که: «لعنت خدا و ملائکه و مردم بر کسی که مال ما را حلال بشمرد». سپس مرحوم اسدی میگوید که من در ذهنم گذشت که هرکه حرامی را حلال بشمرد لعنت خدا بر اوست لذا فضیلتی بر امام نسبت به دیگران نیست و دوباره که نامه را نگاه کردم دیدم تغییر کرده است به ای ...
سند مرحوم شیخ به محمد بن علی بن محبوب صحیح است و ایشان هم که از اجلاء هستند و همچنین حسین بن سعید هم از اجلاء هستند.
در این روایت روشن است که شخصی از حضرت اذن در خمس درخواست کرده و حضرت فرمودند ما اذن نمیدهیم. لذا دلالت این روایت بر عدم تحلیل خوب است ولی سند آن تنها در صورتی مورد قبول است که مبنای پذیرش روایات کافی در صورتی که تضعیف خاص نداشته باشد را بپذیریم. ضمن اینکه ممکن است توبیخی هم در آن باشد به اصل استجاز ...
بعضی درصدد تصحیح روایت برآمده اند و فرموده اند که اولا مرحوم کلینی این روایات را از کتاب نوادر سهل نقل کرده اند و ثانیا سهل عند القدما ثقه است و ثالثا مراد از ثقه عندالقدما این است که متفردات وی را اخذ میکرده اند لذا این روایت معتبر است و لکن تصحیح روایت به این طریق متوقف بر اثبات هریک از این مقدما ...
مرحوم سید در فرع پنجاه مسئله را مربوط به اخبار تحلیل ندانسته اند و به نوعی در مقام بیان موضوع خمس هستند که اگر مالی قبل از ارث متعلق خمس باشد باید وراث خمس آن را بپردازند و بعد ترقی کرده و فرموده اند اگر عین مال باقی نباشد نیز باید خمسی که به عهده مورث است پرداخت شود چراکه این خمس هم همانند سایر دی ...
همانطور که گفته شد قول صحیح در موضوع خمس این است که مطلق الفوائد متعلق خمس هستند و همه فوائد متعلق خمس هستند مگر اینکه در موردی دلیلی اقامه شود که متعلق خمس نیست. البته با توجه به اینکه در صحیحه علی بن مهزیار فوائد غیر مترقبه خمس فریضه دانسته شده است باید گفت که موضوع خمس فوائد، فوائد متعارف و متوق ...
مرحوم سید میفرمایند مطلق تکسبات بعد از مؤونه متعلق خمس هستند و اما در مثل هدیه که فایده ای است که احتیاج به قبول دارد و به یک معنی فایده قصدی است فرموده اند اقوی این است که متعلق خمس است. اما ایشان در بعض موارد که درآمدهای غیر قصدی هستند احتیاط واجب کرده اند و در مواردی هم فرموده اند اصلا فایده بر ...
کلام در موضوع خمس فوائد بود که آیا موضوع آن تکسبات است یا مطلق درآمدهای قصدی است یا مطلق فوائد است. همانطور که گفته شد واضح است که از روایات استفاده میشود که موضوع خمس مطلق فوائد است. حتی بعضی فرموده بودند که اگر مطلقاتی هم وجود نداشت بازهم از فحوای ادله استفاده میشود که همه فوائد متعلق خمس هستند ک ...