نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 - Thu, 9 May 2024
در ابتدای معنا کردن این صفات برای خداوند باید حدود سلبی را بیان کرد تا کم کم از اجمال به تفصیل تبدیل شود. زود نباید بگوییم اینها معنای مجازی است و الا خدا ید و جنب و رضا و... ندارد. در عین اینکه خدا رضا و سخطی مثل ما ندارد ولی یک ارتباط خاصی با حجت الهی دارد که رضای او را رضای الهی می کند. یا در مو ...
از طرفی عده ای با بحث هایی مثل وحدت وجود، سعی کرده اند این مسئله را توجیه کنند که این وجود شأنی از همان وجود الهی است و البته اینکه چطور بین انبیاء و بقیه مخلوقات در این مسئله فرق می گذارند، بحث دیگری خواهد بود و بنظر ما این حرف هم تمام نیست و تعدد خالق و مخلوق در نهایت با این حرف ها نفی می شود.
اما نکته دیگری که در این بحث اشاره کردیم این بود که نزول حجت و امام در قالب بشر واقع می شود تا مراحل اتمام حجت محقق شود. ساحت قدسی امام است که حجت را تمام می کند و این به تدریج واقع می شود و به میزانی هم که این آیه الهی ظاهر شود، حجت تمام می شود و تکلیف و عقوبت بالاتری هم در فرض کفر محقق می شود.
این سیر به سمت حقیقت قدسی و آیه الهی، در واقع سیر ما به سمت عصر ظهور است. عصر ظهور، عصری است که این آیه الهی بتمامه منکشف خواهد شد و لذا عالم دیگری هم برپا شده و تکلیف بالاتری از ما خواسته می شود. و نیز شکل مواجهه خدا و امام با دستگاه ایمان و کفر هم متفاوت می شود. اینکه می بینید در عصر ظهور، این شد ...
عالم برای حرکت به سمت پرستش و بندگی، امری در آن صادر شده است و همین فرمان است که بساط بندگی در عالم را فراهم کرده است و این فرمان اولاً به وجود مقدس نبی اکرم می رسد و ایشان حامل این امر است و این حکمت در وجود خود حضرت محقق است –لذا حکیم علی الاطلاق عالم است- و بعد فروعات این حکمت با تفصیل در امر، ا ...
وقتی انسان در مقابل امر الهی خضوع می کند این امر حکیم در او جاری می شود و آثار این امر با متعلق در او ایجاد می شود. هر امری آثار خودش را دارد و البته تولی به هر امری مستوای خودش را پیدا می کند؛ لذا آثار مختلفی هم خواهد داشت. ولی اگر امر حکیم در انسان جاری نشود، انسان با این امتثال نورانی نخواهد شد ...
اگر امر و نهی در کار نباشد، بندگی حاصل نمی شود. خدایی که هیچ اراده و طلبی ندارد، بندگی و پرستش او چه معنایی دارد؟! حکمت بندگی، بدون حُکم خدا اصلاً جاری نمی شود. اینکه خدا مصلحت ما را در بندگی قرار دهد ولی هیچ اراده ای نداشته باشد اصلاً برای بندگی موضوع پیدا نمی شود. به تعبیری بین این فعل و فرمان ال ...
اگر خداوند متعال به هردلیلی ما را امر و نهی کرده است، اینکه در روایت فرمود حجج الهی هم باید آمر و ناهی باشند آیا این ابلاغ امر و نهی خداست یا اینکه واقعاً خود آنها امر و نهی دارند و الا این مصالح استیفاء نمی شود و حکمت الهی واقع نمی شود؟! و به تعبیر دیگر اگر حجج الهی «المظهرین لامر الله و نهیه» هست ...
مفهوم محوری که در بحث بقاء و فناء باید توجه شود همانطور که در بحث مصلحت و مفسده اشاره کردیم، توحید و شرک است. محیط توحید و ولایت حقه، محیط صلاح و بقاء است ولی این محیط توحید در نگاه دیگر محیط ولایت اولیاء الهی است. آنچه عامل بقاء است وجه الهی است که انسان باید همه وجودش و شئون حیانش ذیل امام تعریف ...
اگر ما حیات و بقاء خودمان را ساده معنا کنیم، ممکن است گفته شود که انسان بدون انبیاء هم می تواند بقاء خودش را تضمین کند و نیازهای خود را خواهد شناخت و طریق رفع این نیازها را هم به تجریه و عقل خود پیدا خواهد کرد. بطور مثال نیاز به خورد و خوراک دارد؛ نیاز به پوشش و سرپناهی دارد؛ نیاز به تمتعات جنسی دا ...