نسخه آزمایشی
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 - Sat, 27 Apr 2024
بحث در روایت هشام بن حکم بود. صدر روایت در بیان مرحوم مجلسی و صدرالمتالهین را در اثبات ضرورت بعثت انبیاء بیان کردیم. در بیان مرحوم مجلسی بحث بر سر نیاز و رسیدن به هدف معرفت و عبودیت بود. در بیان مرحوم صدرا هم بحث نیاز به امنیت برای معاد و عقوبت اخروی و تامین نظام عادله در معاش بود.
بحث در روایت اول باب اضطرار به حجت بود. مرحوم مجلسی فرمودند دو تقریر برای بیان استدلالی این روایت هست. یک بیان کانه بیان و مختار خودشان است که فرمودند: انسان خالق حکیمی دارد لذا او عبث و بی هدف و لغو خلق نکرده است. بعد فرمودند این هدف باید بندگی و عبودیت و معرفت باشد که امری ابدی و خالد است و الا چ ...
بحث در روایت اول باب اضطرار بود و بیان مرحوم مجلسی را بررسی کردیم. ایشان فرمودند که اولا خداوند صانع و حکیم است و ما را لغو خلق نکرده است. ثانیا این غرض حتما معرفت و عبادت اوست و هیچ غرض دیگری مانند تعیش مادی سبب خروج از لغویت خلقت ما نیست. ثالثا راه رسیدن به معرفت الهی و عبادت و کمالات روحی و عملی ...
بحث در روایت اول باب اضطرار به حجت؛ روایت هشام بن حکم بود. این روایت احتجاج امام صادق علیه السلام با فرد زندیق است که از مفصل ترین گفتگوهای حضرت حساب می شود. مرحوم مجلسی هم این روایت را در جلد 10 ضمن احتجاجات امام صادق علیه السلام نقل کرده است و از نقل روشن است که مخاطب اهل بحث و گفتگو هم بوده است. ...
عرض شد که عنوان باب «اضطرار به حجت» که توسط مرحوم کلینی اخذ شده است عنوان دقیقی است. از یک طرف اضطرار است، یعنی نیازی است که قابل ترک نیست و دیگر اینکه اضطرار به حجت است. یعنی از یک رابطه خبر می دهد زیرا حجت برای اتصال و ارتباط به معنای خاصی بین دو طرف است (که بعدا مفصل در باب حجت بحث می کنیم) در ا ...
باب اول اضطرار به حجت است که ابتدا مقداری از این عنوان بحث می کنیم. این عنوان اضطرار در روایات تتبع شد ولی تحت این عنوان چیزی پیدا نکردیم. اما عنوانی است که مرحوم کلینی انتخاب کرده اند و نیاز به امام را تحت این عنوان قرار داده اند. اگر این عنوان اضطرار در روایات بود نیاز داشت که خود لفظ «اضطرار» را ...
کتاب مورد بحث ما کتاب الحجه کافی است. در مورد اصل کار و ضرورت کار بروی معارف دین بحثی نیست و نیاز به توضیح و تبیین ندارد. و در روایات ما هم بر این مسئله تاکید و توصیه شده است و گاهی با تعبیر «درایه الروایه» از آن بحث شده است. و بلکه در بعض روایات ایمان و درجات ایمانی انسان را مبتنی بر همین درایت ال ...