نسخه آزمایشی
یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 - Sun, 5 May 2024
این استظهار از ادله مؤونه نیز ناتمام است زیرا ظاهر ادله استثناء مؤونه این است که مؤونه های کل سال استثناء شده است ضمن اینکه همانطور که گفته شد لازمه کلام ایشان این است که حتی مؤونه های تخمینی تا پایان سال را نیز نمی توان کسر کند درحالی که مسلما این صحیح نیست و خلاف مبنای مشهور در پرداخت خمس در ابتد ...
سپس مرحوم سید به این نکته پرداخته اند که اگر مصالحه انجام شود ولی بعدا کل اموال وی در مؤونه مصرف شود، مصالحه از ابتدا باطل است زیرا مصالحه وقتی تمام است که ما بإزاء داشته باشد و وقتی که اموال وی در مؤونه صرف شد معلوم می شود که موضوعی نبوده است که روی آن مصالحه کنند.
اشکال دیگری مرحوم خویی به مرحوم سید وارد کرده و فرموده اند اگر مرحوم سید در مسئله 78 ناظر به سودی هستند که در میانه سال پدید آمده که نیازی به مصالحه با حاکم نیست و اصلا چنین مصالحه ای به خودی خود باطل است و اگر ایشان ناظر به سودی هستند که با تجارت های بعد از پایان سال به وجود آمده است که اولا حاکم ...
بنابراین صرف اینکه خمس بجای زکات جعل شده و اینکه در بعض ادله به آیات زکات استناد شده است باعث نمی شود که نحوه جعل دو حکم به یک صورت باشد؛ بله اگر یک تسالم فقهی وجود داشت یا روایتی دلالت داشت که نحوه تعلق یکی است، این استدلال صحیح بود.
البته اینکه کدام حکم ولائی و کدام حکم، حکم ثابت شرعی است و اینکه احکام ولائی چه دلالت ها و لوازمی دارند نیازمند تفقه است و ممکن است در مواردی قواعد استظهار جدیدی هم مورد نیاز باشد ولی همین که ایشان سعی کرده اند یک دلالت هایی از این احکام استظهار کنند خیلی متفاوت است با برخورد فقها با این احکام که ا ...
به عبارت دیگر مؤشر دومی که ایشان بیان کرده اند استظهار هدف عام از اهداف منصوص است، و همانطور که در مؤشر قبلی بیان شد، در این مؤشر هم اولا ممکن است در صغریات استظهارات ایشان شود ولی این نزاع در صغریات است و اصل کلامی که ایشان بیان فرموده اند یک نوآوری در امر اجتهاد است؛ ثانیا ایشان قاعده ای برای است ...
بنابراین یک طریق برای رسیدن به نظریات اسلامی استمداد از مفاهیم است. باید از نگاه عرفی به مفاهیم دست برداشت و توجه کرد که مفاهیم جدیدی در فرهنگ اسلام شکل گرفته است و پس از آن مفاهیم را بر اساس چارچوبه فرهنگ اسلام بازتعریف کرد، تا بتوان نظریات را استخراج کرد.
این ابزار و فن آوری گسترده و این توسعه ارتباطات برای توسعه اخلاق الهی نیست و اینطور نیست که برای توسعه اسلام هم همین ابزار و فن آوری ها مورد استفاده قرار بگیرد. لذا در واقعیت خارجی هم خروجی و محصول این ابزارها، توسعه دنیا پرستی و اخلاق مادی است نه توسعه خداپرستی.
یک قاعده دیگری که ایشان بیان کرده و اصلا به آن نپرداخته و آن را ارجاع به مرحوم نائینی و مرحوم علامه داده اند، اختیارات حاکم است. ایشان به این نکته اهمیت داده و آن را در عرض ثابت و متغیر و در عرض تزاحم و عناوین ثانویه مطرح کرده اند ولی آن را تبیین نفرموده اند.
اسلام شاخص هايى در خط سير بشر نصب كرده است. آن شاخص ها از طرفى مسير و مقصد را نشان می دهد و از طرف ديگر با علامتِ خطر انحراف ها و سقوطها و تباهي ها را ارائه می دهد. تمام مقررات اسلامى يا از نوع شاخص هاى قسم اول است و يا از نوع شاخص هاى قسم دوم.