نسخه آزمایشی
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 - Fri, 3 May 2024
احکام حکومتی که برای سرپرستی جامعه و انسان وضع شده است غیر از ثابت و متغیر است؛ در قانون ثابت و متغیر اینطور تصور شده است که انسان یک نیازهای ثابت و متغیر دارد و حکومت برای نیازهای متغیر انسان قرار داده شده است؛ درحالی که تربیت انسان بر مدار فطرت در مسیر درگیری با دستگاه شیطان واقع می شود لذا صرف ث ...
در دستگاه شیطان اخلاق مادی و حرص به دنیا را در انسان ایجاد می کند ولی در دستگاه انبیاء انسان بزرگ تر از دنیا شکل گرفته و فراغت برای انسان ایجاد می شود. لذا خود نیازمندی ها در دو دستگاه حق و باطل در دو مسیر رشد می کنند.
انسان فطرى پس از اين مقدمات قضاوت خواهد كرد كه يگانه راه خوش‏بختى و سعادت در مسير زندگى براى او همين است كه پيوسته موقعيت وجودى خود را در نظر گرفته و خود را جزء متصل و لاينفك و تحت حكومت جهان آفرينش و آفريده حقيقى خداى آفرينش دانسته و هرگز از اين موقعيت غفلت نورزد و در هر حركت و سكونى و در برابر هر ...
بنابراین گرچه در ظاهر برنامه های غربی ها، هیچ ایدئولوژی، آرمان و عقیده ای حکومت نمی کند و ظاهرا برای آنها هم حوزه مالانص فیه هستند ولی در واقع ایدئولوژی های خود را کاملا بر برنامه ها حاکم می کنند و این حوزه را کاملا به صورت ایدئولوژیک اداره می کنند.
تفکر مدرن، بنیان های فکری و ایدوئولوژی خود را از طریق فلسفه های مضاف در دانش های تخصصی وارد کرده و از طریق این دانش ها در برنامه ریزی برای تحول، جاری می کنند. یعنی ابتدا ایدئولوژی را تبدیل به فلسفه های مضاف و مبانی علوم و روش تحقیق در علوم کرده و در گام بعدی تحول در علم را دنبال می کنند و در گام سو ...
اینکه ایشان می فرمایند حکومت یا استبدادیه است یا ولایته امانتیه، تحت تأثیر یک نگاه خاصی در فلسفه دین و یک موضوع شناسی خاصی شکل گرفته است، و اگر این نگاه تغییر کند، می توان گفت که حکومت یا جریان ولاة حق است یا ولایت باطل که ولایت باطل اقسامی دارد؛ و همانطور که نظام سلطنت در ولایت باطل است نظام بازار ...
دین باطل هم به همین صورت محقق می شود. یعنی در جبهه باطل هم عبادت طاغوت از طریق مناسکی محقق می شود که جریان ولایت ولات جور است. معنای «َ يُحَادُّونَ اللَّه‏» در آیات مبارکه سوره مجادله همین است که خودش میخواهد الوهیت کند و در مقابل حد الهی حدی برای خود قرار دهد. لذا همانطور که گفته شد قوانین به طور ...
از معارف وحیانی استفاده می شود که تحقق اخلاق و احکام، فرع بر ولایت حقه است. یکی از بهترین روایات که در اخلاق این نکته را تبیین کرده است حدیث عقل و جهل است که دلالت دارد که همه صفات حمیده به وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله داده شده است و اگر کسی ذیل نبی اکرم صلی الله علیه و آله قرار گرفت متصف ...
ریشه این مطلبی که ایشان بیان کرده اند این است که ریشه اسلامیت را بعد از توحید به شریعت بازگردانده و می فرمایند در دوران خلفا به شریعت بهتر عمل می شده است لذا آغاز استبداد از دوران بنی امیه است؛ درحالی که حلقه اتصال الوهیت و شریعت، ولایت است، و ایشان به این نسبت بین الوهیت و شریعت که همان ولایت است ...
اولین اشکال این است که با زندگی های پیچیده شدن امروز و وجود هزاران قاعده در هریک از بخش های زندگی، دین پاسخ گوی آنها نیست زیرا حجم قوانین در هریک از بخش های زندگی، بسیار بیشتر از کل قوانین فقهی است. مثلا برای حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی مجلدات بسیاری از قوانین وجود دارد که حجم آن بیش از قو ...