نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu, 2 May 2024
همانطور که بیان شد سوالات سه گانه ای در این مکاتبه پرسیده شده است و حضرت هم پاسخ همه را بیان فرموده اند. پاسخ دو سوال را به تقریر بیان کرده اند و پاسخ سوال سوم را نیز بیان کرده اند. نکته دیگری که در ادامه باید بررسی شود این است که مراد از مؤونه در این روایت شریفه، مؤونه عیال است یا مؤونه تحصیل است ...
همانطور که گفته شد ظاهر روایت شریفه این است که راوی سه سوال را در مکاتبه پرسیده است یکی سوال از مقدار درآمدی است که متعلق خمس است و دوم سوال از درآمدهای مختلف است که «علی الصناع» یا «علی الضیاع» قرینه بر همین است که علاوه بر کمیت از تنوع درآمد نیز سوال شده است و سوال سوم از کیفیت تعلق خمس است که با ...
بحث در روایت اشعری بود که چندین اختلاف نسخه در این روایت وجود دارد که بررسی همه آنها لزوم و ثمره ای ندارد مگر یکی از اختلافات در نسخ این روایت شریفه که اختلاف در «صناع» و «ضیاع» است که مرحوم شیخ حر «علی الصناع» نقل کرده اند که در تهذیب نیز همین گونه است و لکن در بعض کتب حدیثی و فقهی همانند روضة الم ...
مرحوم سید یزدی در بحث خمس فوائد بعد از طرح اصل بحث، سی و پنج مسئله مطرح کرده اند که مجموع مباحث ایشان در چهار محور جمع میشود. محور اول وجوب خمس ارباح مکاسب و تنقیح موضوع آن است که در این مباحث ایشان به این نکته پرداخته اند که آیا موضوع این خمس مطلق فوائد است یا مخصوص به ارباح مکاسب است.
بحث در روایت هشام بن حکم بود و عرض شد که حضرت در روایت بعد از اثبات ضرورت بعثت انبیاء بیان می کنند که یکی از شئون و ماموریت آنها، دلالت بر مصالح و منافع انسان و اموری است که بقاء انسان در آن تنظیم می شود. کانه حکمتی که آنها باید در عالم جاری کنند با همین دلالت بر مصالح و منافع بدست می آید. برای تنق ...
بحث در روایت هشام بن حکم بود که حد وسط برای بعث رسل، مسئله حکمت الهی است. نکته مهم هم این بود که برای جاری شدن حکمت الهی نیاز به احتجاج هست. در توضیح این مسئله عرض کردیم وقتی خداوند حکیم، عالم را برای حکمتی آفریده است (که این حکمت هم زاییده علم و صفات ذات الهی است) و با علم و فعل خود این خلقت را در ...
بحث در روایت هشام بن حکم بود. یکی از نکات مهم در روایت، بحث حکمت است که هم ضرورت بعثت در روایت مبتنی بر حکمت الهی بیان شده است و هم انبیاء را به عنوان حکیم و مودبین به حکمت و مبعوث به حکمت توصیف می کند. در کلمات قوم مباحث جدی ذیل بحث حکمت مطرح شده است و ذیل حکمت عملی و نظری توضیحاتی داده می شود که ...
بحث در روایت هشام بن حکم بود. صدر روایت در بیان مرحوم مجلسی و صدرالمتالهین را در اثبات ضرورت بعثت انبیاء بیان کردیم. در بیان مرحوم مجلسی بحث بر سر نیاز و رسیدن به هدف معرفت و عبودیت بود. در بیان مرحوم صدرا هم بحث نیاز به امنیت برای معاد و عقوبت اخروی و تامین نظام عادله در معاش بود.
بحث در روایت اول باب اضطرار به حجت بود. مرحوم مجلسی فرمودند دو تقریر برای بیان استدلالی این روایت هست. یک بیان کانه بیان و مختار خودشان است که فرمودند: انسان خالق حکیمی دارد لذا او عبث و بی هدف و لغو خلق نکرده است. بعد فرمودند این هدف باید بندگی و عبودیت و معرفت باشد که امری ابدی و خالد است و الا چ ...
بحث در روایت اول باب اضطرار بود و بیان مرحوم مجلسی را بررسی کردیم. ایشان فرمودند که اولا خداوند صانع و حکیم است و ما را لغو خلق نکرده است. ثانیا این غرض حتما معرفت و عبادت اوست و هیچ غرض دیگری مانند تعیش مادی سبب خروج از لغویت خلقت ما نیست. ثالثا راه رسیدن به معرفت الهی و عبادت و کمالات روحی و عملی ...