نسخه آزمایشی
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 - Thu, 2 May 2024
بعد از تبیین نسبت صلاح و فساد با حقیقت توحید، در یک نگاه دیگر مصالح و مفاسد بر محور دو دستگاه ولایت حق و باطل تفسیر می شود. این بحثی است که اشاراتی در مباحث سابق داشتیم و اینجا قدری آن را توضیح خواهیم داد. ما در عالم دو دستگاه ولایت داریم که یکی طریق بندگی و توحید است و یکی طریق استکبار در مقابل خد ...
نکته ای که بحث می کردیم این بود که اگر انبیاء الهی دلالت به مصالح و منافع انسان می کنند؛ دلالت به اموری می کنند که ضامن بقاء انسان است، این مصالح و منافع را چطور باید توضیح داد. مقصود همین مصالح عرفی است یا چیزی فراتر از آن است. در توضیح عرض شد که این مصالح و منافع در توضیح جریان حکمت خداوند در عال ...
سند روایت تا کتاب ابن محبوب تمام است ولی در احمد بن هلال مناقشاتی شده است مثل اینکه اهل غلو است و لکن مرحوم نجاشی فرموده اند ایشان صالح الروایه هستند. بنابراین اگر هم ایشان اشکالاتی داشته اند و لکن روایات ایشان را میتوان اخذ کرد. ضمن اینکه همانطور که گفته شد رمی به غلو موجب ضعف نیست چراکه بر اساس ا ...
نکته دوم این است که از این روایت شریفه استفاده تحلیل میشود و لکن بیش از تحلیل در مناکح را نمیتوان از این روایت استفاده کرد زیرا در روایت شریفه تعلیل به طیب مولد شده است و این تعلیل در بیش از مناکح جاری نیست؛ مخصوصا که ذیل روایت به بحث زنا و قیام صاحب خمس در روز قیامت پرداخته شده است که تاکید بر این ...
بحث در روایت عبدالله بن سنان بود و در مورد تعبیر طیب مولد گفتگو می کردیم. حضرت در این فراز فرموده اند که خمس به این جهت تحلیل شده است که شیعیان طیب مولد داشته باشند که بحث شده است که چه ارتباطی بین تحلیل خمس و طیب مولد است که دو وجه برای آن ممکن است بیان شود یکی اینکه وقتی مهریه از مال حلال نباشد ف ...
این روایت را مرحوم شیخ در تهذیب و استبصار آورده اند؛ از جهت سند، طریق مرحوم شیخ تا «ابن محبوب» صحیح است. البته در مشیخه تهذیب «احمد بن محمد بن یحیی العطار» است که عطار پسر است و توثیق خاص ندارد ولی قرائنی بر وثاقت و جلالت ایشان اقامه شده است مثل اینکه بزرگانی همانند مرحوم صدوق و مرحوم ابن غضائری از ...
درباره این احتمال باید گفت که ابتداءا روشن نیست که این «یزید» چه کسی است چراکه محتمل است «یزید بن حماد انباری» باشد که روایات زیادی ندارد و حتی محتمل است شخص مجهول دیگری باشد؛ البته اینکه یزید بدون هیچ لقبی آمده است معمولا حمل بر فرد مشهور میشود ولی مشکل اینجاست که اصلا «احمد بن محمد بن عیسی اشعری» ...
بحث در روایت معتبره سماعه است. ممکن است گفته شود روایت به لحاظ اشتراک حسین بن عثمان بین سه نفر که یکی مجهول است، مجهوله خواهد شد و لکن تلاش هایی برای تصحیح این روایت شریفه شده است یکی اینکه ایشان از مشایخ ابن ابی عمیر است و اگر نپذیریم که کل روایات ابن ابی عمیر موثق است لااقل مشایخ بلاواسطه ایشان ق ...
نکته دیگر این است که روایت ابراهیم بن محمد الهمدانی دلالت دارد که صحیحه علی بن مهزیار با همین کیفیت، فی الجمله تلقی به قبول شده بوده است. گرچه در فهم این صحیحه اختلافی بوده است اما فی الجمله شخصی همانند ابراهیم بن محمد که وکیل ناحیه بوده است از این کتابت سوال کرده و امام هادی علیه السلام هم آن را ر ...
همانطور که گفته شد اشکالاتی در این حدیث وارد کرده اند که دو دسته هستند یکی اشکالات داخلی روایت شریفه که ادعا شده است این حدیث به لحاظ داخلی مضطرب است و حجیت ندارد و دوم احکامی است که در این روایت هست و فقها ملتزم به آن نمیشوند.